ژاپن ماهواره مخابراتی بریتانیا را به فضا پرتاب کرد

0 254

ژاپن ماهواره مخابراتی شرکت بریتانیایی اینمارست (Inmarsat) را به‌وسیله ماهواره‌بر H-2A به فضا فرستاد. این عملیات روز ۲۲دسامبر (۱دی) ساعت ۱۰:۱۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تانه‌گاشیما (Tanegashima) در جنوب غربی ژاپن انجام گرفت و طی آن ماهواره اینمارست-۶ اف۱ (Inmarsat-6 F1) به مدار ژئو تزریق شد. اینمارست-۶ اف۱ اولین ماهواره از ششمین و جدیدترین سری ناوگان ماهواره‌ای این شرکت محسوب می‌شود.

ماهواره‌های مذکور برای فراهم‌آوری خدمات ارتباطات سیار ماهواره‌ای توسعه می‌یابند و شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) ساخت آن‌ها را برعهده دارد. اینمارست-۶ اف۱ با وزنی معادل ۵۴۷۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۵ سال، از باس ماهواره‌ای یورواستار-۳۰۰۰ای‌او‌آر (Eurostar-3000EOR) بهره می‌برد.

ماهواره مخابراتی
نمای ماهواره‌های اینمارست-۶

شرکت یادشده از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۳ تعداد ۹ ماهواره را به‌عنوان بخشی از ماهواره‌های سری اینمارست-۳ به فضا فرستاد که بسیاری از آن‌ها هنوز هم فعال هستند. این ماهواره‌ها عمدتا مجهز به ترانسپوندرهای باند L هستند؛ درحالی‌که ماهواره‌های اینمارست-۵ که پرتاب آن‌ها از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، از ترانسپوندرهای باند Ka به‌منظور پوشش جهانی اینترنت پهن باند بهره می‌برند. ماهواره‌های اینمارست-۶ اما به ترانسپوندرهایی در هر دو باند L و Ka مجهزند.

ماهواره‌بر دو مرحله‌ای H-2A را شرکت ژاپنی صنایع سنگین میتسوبیشی (Mitsubishi Heavy Industries) ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۵۳ متر و قطر ۴ متر بوده و نسخه‌های مختلف آن از ۲۸۵ تا ۴۴۵ تن وزن دارند. H-2A بسته به نسخه مورد استفاده قادر به حمل ۱۰ تا ۱۵ تن محموله به مدار لئو و ۴.۱ تا ۶ تن به مدار انتقالی زمین ثابت (GTO) است.

ماهواره‌بر مذکور اولین ماموریت خود را در سال ۲۰۰۱ به‌انجام رساند و با احتساب این عملیات تاکنون ۴۵ بار به فضا پرتاب شده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب H-2A مبلغی معادل ۹۰ میلیون دلار هزینه دربردارد و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

منبع rocketlaunch space.skyrocket nasaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63130
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها