حیات در زهره؛ فرضیه یا واقعیت؟

0 237

بررسی دوباره‌ شرایط جوی سیاره زهره نشان می‌دهد که یافته‌های قبلی دانشمندان در زمینه شکل‌گیری فسفین (Phosphine) و امکان وجود حیات در این سیاره می‌تواند واقعیت داشته باشد. سال گذشته میلادی پژوهشگران منابع قابل‌توجهی از فسفین در جو زهره کشف کردند. محققان در آن زمان ادعا کردند این گاز می‌تواند نشانه‌ای از حیات باشد، زیرا روی زمین اغلب درنتیجه‌ تجزیه‌ مواد آلی تولید می‌شود.

این فرضیه هنوز هم ادامه دارد؛ اینکه ابرهای موجود در جو غلیظ و سرشار از کربن دی‌اکسید این سیاره می‌توانند شکل‌هایی از حیات را در خود جای دهند که در مقابل قطرات بسیار خورنده سولفوریک اسید که آن‌ها را دربرگرفته است، مقاوم باشند. از سویی دانشمندان دیگری این فرضیه و داده‌ها را زیر سوال برده‌اند و احتمال خطا را مطرح کرده‌اند، اما اکنون یک مطالعه‌ جدید به این فرضیه‌ جان تازه‌ای می‌بخشد.

در همین رابطه بخوانید:

کشف نشانه‌های احتمالی از وجود حیات در سیاره زهره

مطالعه جدید بر فرضیه حیات در زهره

به‌گفته‌ دانشمندان موسسه ام‌آی‌تی (Massachusetts Institute of Technology به‌اختصار MIT) آمریکا سولفوریک اسید می‌تواند با وجود آمونیاک خنثی شود و ستاره‌شناسان بر اساس داده‌های ماموریت کاوشگر ونرا ۸ (Venera 8) شوروی و پایونیر (Pioneer) ناسا در دهه‌ ۱۹۷۰، به وجود آن در جو سیاره مشکوک هستند. طبق نظر آن‌ها، آمونیاک زنجیره‌ای طولانی از واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌کند که می‌توانند ابرهای سیاره ناهید را به مکانی پذیرای حیات تبدیل کند.

بدین‌ترتیب پژوهشگران نتیجه می‌گیرند مدل آن‌ها پیش‌بینی می‌کند که ابرهای ناهید بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، قابل سکونت هستند و ممکن است حیات در آن‌ها وجود داشته باشد. به‌گفته‌ محققان، خود گاز آمونیاک هم می‌تواند نتیجه‌ فرآیندهای زیستی باشد.

سارا سیگر (Sara Seager)، محقق ام‌آی‌تی، می‌گوید: «محیط‌های بسیار اسیدی روی زمین وجود دارد که دارای شرایط حیات هستند، اما شبیه به محیط روی زهره نیستند، مگر اینکه حیات، برخی از قطرات بسیار خورنده سولفوریک اسید موجود در هوا را خنثی کند.» اما چیزی جز فرستادن یک کاوشگر به جو ناهید، این فرضیه‌ را تایید نخواهد کرد.

طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن فضاپیماهای ویژه‌ای به این سیاره هستند و می‌توان امیدوار بود که پاسخی به برخی از این پرسش‌ها داده شود.

در همین رابطه بخوانید:

احتمال وجود حیات در زهره رد شد

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63118
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها