امیدواری به کشف حیات فرازمینی با رصد میدان مغناطیسی اطراف یک سیاره فراخورشیدی

0 140

یک گروه بین‌المللی از محققان اولین نشانه‌ها از حضور میدان مغناطیسی را در اطراف یک سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، سیاره‌ای فراخورشیدی به‌نام HAT-P-11b به‌اندازه نپتون با ۱۲۳ سال نوری فاصله از زمین رصد کردند. این تلسکوپ یون‌های کربنی که مغناطیس‌سپهر یا مگنتوسفر (Magnetosphere) اطراف این سیاره را احاطه کرده‌اند، مورد شناسایی قرار دادند.

گیلدا بالستر (Gilda Ballester)، محقق دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا، می‌گوید: «این اولین بار است که نشانه‌هایی از حضور میدان مغناطیسی یک سیاره فراخورشیدی مستقیما در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی شناسایی می‌شود. یک میدان مغناطیسی قوی در سیاره‌ای مانند زمین می‌تواند از جو و سطح آن در برابر بمباران مستقیم ذرات پرانرژی که باد خورشیدی را تشکیل می‌دهند، محافظت کند. این فرآیندها به‌شدت بر تکامل حیات در سیاره‌ای مانند زمین تاثیر می‌گذارند.»

پس از شناسایی میدان مغناطیسی، در مرحله بعد دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای سه‌بعدی، برهمکنش‌های بین بالاترین مناطق جوی این سیاره و میدان مغناطیسی آن را با بادهای خورشیدی ورودی مدل‌سازی کردند. وی می‌افزاید: «اگرچه جرم سیاره HAT-P-11 b تنها هشت درصد از جرم مشتری است، اما ما فکر می‌کنیم این سیاره فراخورشیدی بیشتر شبیه یک مشتری کوچک (Mini-Jupiter) است تا یک نپتون.»

در همین رابطه بخوانید:

حیات را در چه سیاره‌هایی ممکن است پیدا کنیم؟

همه سیاره‌ها و قمرهای منظومه شمسی میدان مغناطیسی ندارند. بااین‌حال، ارتباط بین میدان‌های مغناطیسی و قابل سکونت بودن یک سیاره همچنان به مطالعه بیشتری نیاز دارد. میدان‌های مغناطیسی نقش مهمی در حفاظت از جو سیاره‌ای دارند. تشخیص میدان‌های مغناطیسی سیاره‌های فراخورشیدی می‌تواند درک بهتری از شکل ظاهری این جهان‌های بیگانه ارائه دهد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63116
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها