با چشم ناسا سیارک‌های نزدیک زمین را به‌طور لحظه‌ای رصد کنید

0 8,435

ناسا نرم‌افزار تحت وب جدیدی را معرفی کرده است که به‌کمک آن می‌توان وضعیت همه اجرام نزدیک به زمین ازجمله سیارک‌ها و دنباله‌دارها را به‌صورت لحظه‌ای رصد کرد. این سازمان یک ابزار مدل‌سازی با نام «چشم ناسا بر سیارک‌ها» (NASA’s Eyes on Asteroids) توسعه داده است که همه علاقمندان می‌توانند از آن برای کاوش اجرام نزدیک به زمین که به‌نزدیکی سیاره‌ ما می‌رسند، استفاده کنند.

چشم ناسا با تازه‌ترین داده‌ها به‌روز می‌شود و به‌صورت سه‌بعدی تمام مدارهای شناخته‌شده اجرام نزدیک زمین را نمایش می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از نوار لغزنده‌ای که در پایین پنجره این نرم‌افزار قرار دارد، زمان را به‌سرعت جلو یا عقب ببرند تا حرکت مداری اجرام را در طول زمان مشاهده کنند. به‌علاوه، هنگامی‌که یک جرم تازه کشف می‌شود، مدار آن محاسبه و به برنامه افزوده خواهد شد.

زمین را به‌صورت زنده از ایستگاه فضایی بین‌المللی مشاهده کنید

نحوه کار با چشم ناسا

این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا از شرایط بسیاری از ماموریت‌های بشر به اجرام نزدیک به زمین هم باخبر شوند. بدین ترتیب که زبانه «رویداد» (Event) مدل‌های متحرک با جزئیات بالا از فضاپیماها و مدار آن‌ها را در مسیر سیارک‌ها یا دنباله‌دارها ارائه می‌دهد. کاربران همچنین با استفاده از زبانه «یادگیری» (Learn) می‌توانند درباره گذرهای نزدیک به زمین بیشتر بدانند.

به‌علاوه، کاربران با انتخاب گزینه «تماشای سیارک» (Asteroid Watch) قادرند پنج مسیر نزدیک بعدی سیارک‌ها را ببینند. به‌گفته تیم توسعه‌دهنده، ویژگی مذکور به‌این‌علت گنجانده شده است که مردم اغلب به پیگیری سیارک‌های در حال نزدیک شدن به زمین علاقمندند. تیتر خبرگزاری‌ها عمدتا مسیرهای نزدیک به زمین را به‌صورت خطرناکی نشان می‌دهند، اما کاربران با استفاده از چشم ناسا بر سیارک‌ها مشاهده می‌کنند که بیشتر این مدارها چقدر از زمین دور هستند.

چشم ناسا

ستاره‌شناسان هر ساله چندین سیارک و ده‌ها دنباله‌دار کشف می‌کنند و برخی از این اجرام، «اجرام نزدیک زمین» (NEO) هستند. ستاره‌شناسان با بودجه ناسا این اجرام را به‌دقت ردیابی می‌کنند تا هر نوع خطر احتمالی آن‌ها برای زمین را تشخیص دهند.