هشدار اروپا درباره تسلط ایلان ماسک بر قوانین فضا

0 196

مدیر آژانس فضایی اروپا (ESA) از دولتمردان قاره سبز خواسته است تا کمک به منظومه ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) را متوقف کنند تا جلوی رشد روزافزون سلطه آن بر قلمروی فضا را بگیرند. او هشدار داده است که اگر اقدام مشترکی در این زمینه انجام نشود، ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، قوانین حاکم بر فضا را تعیین خواهد کرد.

ژوزف آشباخر (Josef Aschbacher) با بیان اینکه آمادگی اروپا برای کمک به توسعه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باعث می‌شود شرکت‌های فضایی اروپایی نتوانند فرصت فعالیت و رشد در حوزه فضا را پیدا کنند، گفت: «دراین‌صورت حوزه فضا به‌لحاظ فرکانس‌ها و مدارهای در دسترس بسیار محدودتر خواهد شد. دولت‌های اروپایی باید به‌صورت مشترک فرصت‌های برابری در اختیار شرکت‌های این قاره قرار دهند تا امکان رقابت منصفانه در بازار فراهم شود.»

در همین رابطه بخوانید:

اینترنت ماهواره‌ای و امکان ورود آن به ایران

وی ضمن اشاره به رشد قابل‌توجه پروژه استارلینک و سخت شدن رقابت با آن افزود: «تنها یک نفر مالک نیمی از ماهواره‌های فعال در دنیاست؛ این اتفاق شگفت‌آور و بدین معناست که او قوانین را تعیین می‌کند. بقیه دنیا از جمله اروپا با سرعت کافی به این فعالیت‌ها پاسخ نداده‌اند.»

فرانز فایوت (Franz Fayot)، وزیر اقتصاد لوکزامبورگ، هم در اظهارنظری مشابه در خصوص فعالیت‌های استارلینک ابراز نگرانی کرده و گفته است: «باید قوانین تازه‌ای را در نظر گرفت تا بهره‌گیری ایمن از حوزه فضا تضمین شود. افرادی مثل ایلان ماسک را داریم که دائما ماهواره به مدار می‌فرستند و می‌بایست قوانین معقولانه‌ای ایجاد کنیم.» ایلان ماسک قصد دارد طی پروژه استارلینک، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را با ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوزهای لازم توسط ۴۲ هزار ماهواره به سراسر جهان ارائه دهد.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63028
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها