فضاپیمای چین برای شلیک به اهداف زمینی، در فضا پارک می‌کند!

0 138

مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند چین یک سامانه مافوق صوت جدید با قابلیت رفتن و ماندن در فضا و سپس شلیک موشک و بازگشتن به زمین آزمایش کرده است؛ چین البته این ادعا را تکذیب می‌کند. بنابر اظهارات چنس سالزمن (Chance Saltzman)، از مقامات فضایی ایالات متحده، این سامانه یک دستگاه مداری با قابلیت ماندن در فضا برای مدت زمان طولانی است و می‌تواند موشکی با حداقل پنج برابر سرعت صوت شلیک کند.

به‌گفته سالزمن، این سامانه، جزء مدار (Fractional Orbit) است که با سامانه‌های زیرمداری (Suborbital) تفاوت دارد. جزء مدار به این معنی است که وسیله نقلیه می‌تواند تا زمانی که کاربر تعیین کند در مدار بماند و سپس به‌عنوان بخشی از مسیر پرواز از مدار خارج شود.در پرواز زیرمداری قضاپیما مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شود و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آید.

جزء مداری اما توسط سازمان اطلاعات ایالات متحده به‌عنوان اجسامی که به مدار می‌رسند و قبل از یک دور کامل چرخیدن به دور زمین به سطح زمین باز می‌گردند، تعریف شده است. تعریف رایج سامانه‌های بمباران جزء مدار (FOBS) که وسیله نقلیه مورد بحث نمونه‌ای از آن را ارائه می‌کند، اجسامی است که می‌توانند چرخش‌های بیشتری را به‌دور زمین انجام دهند و سالزمن ادعا می‌کند این سامانه چینی برای ماندن مدت زمانی طولانی در فضا طراحی شده است.

اظهارات وی با سخنان جان هایتن (John Hyten) مطابقت دارد که به‌عنوان معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است: «این فضاپیما پس از رفتن به لبه فضا و چرخیدن دور کره زمین، یک وسیله نقلیه مافوق صوت را رها کرده که به‌سمت چین پرواز می‌کند و هدفی را در این کشور مورد اصابت قرار می‌دهد.»

البته ژائو لیجیان (Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت خارجه چین، این اظهارات را رد کرده است. وی دراین‌باره اظهار کرده است: «این یک عملیات معمولی از یک وسیله نقلیه فضایی برای ازمایش فناوری قابلیت استفاده مجدد بودن این فضاپیما بود. دستگاه‌های پشتیبان پس از جدا شدن از وسیله نقلیه فضایی و هنگام سقوط در جو زمین می‌سوزند و زباله‌های آن به دریاهای آزاد می‌ریزند. این فضاپیما نیز صرفا یک وسیله نقلیه فضایی بوده است.»

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63026
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها