شکست ماهواره‌بر تجاری چین باعث نابودی دو ماهواره ناوبری شد

0 216

شرکت چینی اکس‌پِیس (ExPace) در پرتاب ماهواره‌بر تجاری خود با نام کوآیژو-۱آ (Kuaizhou-1A) شکست خورد و طی آن دو ماهواره ناوبری از بین رفتند. بنابر اعلام رسانه‌های چین، در طول پرواز این ماهواره‌بر یک مشکل فنی شناسایی شد و در نتیجه این ماموریت ناکام ماند؛ البته هنوز علت آن اعلام نشده و در دست بررسی است. عملیات مذکور روز چهارشنبه ۱۵دسامبر (۲۴اذر) ساعت ۰۲:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن قرار بود دو ماهواره جی‌ست-۱آ و بی (GeeSAT-1A&B) روانه مدار زمین شوند.

جی‌ست-۱ یک منظومه ماهواره‌ای ناوبری متعلق به شرکت چینی جی‌اسپیس (Geespace)، یکی از شرکت‌های تابعه گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی (Zhejiang Geely Holding Group)، است که در مدار خورشیدآهنگ فعالیت خواهد کرد. این ماهواره‌ها برای ارائه خدمات موقعیت‌یابی در سطح سانتی‌متر به ترمینال‌های زمینی، به‌ویژه برای استفاده در خودروها، کشتی‌ها و پهپادها ساخته شده‌اند. آن‌ها همچنین خدمات رایانش ابری را به صنایع فوق ارائه می‌کنند. گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی که معمولا با نام جیلی شناخته می‌شود، یک شرکت چندملیتی خودروسازی است که ابتدا در چین تاسیس شد.

ماهواره
نمای ماهواره‌های جی‌ست-۱

کوآیژو یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای بوده که سه مرحله اولش از سوخت جامد و مرحله چهارم آن از سوخت مایع بهره می‌برند. شرکت اکس‌پِیس، سازنده این ماهواره‌بر، زیرمجموعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) است. ماموریت پرتاب اولین نمونه‌های این ماهواره‌بر تجاری موسوم به کوآیژو-۱ و کوآیژو-۱آ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ ماهواره‌برهایی که قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین هستند.

همچنین کوآیژو-۱۱ که نمونه بزرگتر آن‌‌ها به‌شمار می‌رود، با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۷ بار به فضا پرتاب شده‌اند که این سومین شکست آن‌ها و دومین شکست کوآیژو-۱آ محسوب می‌شود. این شکست یک هفته پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سرس-۱ (Ceres-1) شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) رخ می‌دهد که یکی دیگر از ارائه‌دهندگان خدمات پرتاب‌های فضایی تجاری در چین است.

منبع nasaspaceflight spacenews space.skyrocket rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62995
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها