دریایی پنهان در دل کهکشان!

0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از منطقه‌ای در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ (Large Magellanic Cloud) در فاصله ۱۶۳ هزار سال نوری از زمین گرفته است که به‌دلیل شباهتش با جهان زیر دریا با نام «آب سنگ کیهانی» (Cosmic Reef) شناخته می‌شود. در این تصویر منطقه مذکور دارای یک سحابی قرمز غول‌پیکر به‌نام NGC 2014 و یک سحابی آبی کوچکتر به‌نام NGC 2020 است.

تصویر ناسا از جمجمه فضایی!

NGC 2014 شامل گروهی از ستاره‌های درخشان بوده که ۱۰ تا ۲۰ برابر بزرگتر از خورشید هستند. همچنین اشعه فرابنفش حاصل از این ستاره‌ها گاز اطراف را گرم کرده و درهمین‌حال بادهای ستاره‌ای نیز گردوغبار را در سراسر سحابی پراکنده می‌کنند. باد ستاره‌ای به جریانی از گاز گفته می‌شود که از جو ستاره خارج می‌شود. NGC 2020 هم توسط یک ستاره عظیم، حدودا ۲۰۰ هزار برابر درخشان‌تر از خورشید به‌وجود آمده و ظاهر رنگ آبی آن نیز به‌دلیل گازی ایجاد شده که در اثر مجموعه‌ای از رویدادها به بیرون پرتاب و باعث شده است این سحابی مواد لایه بیرونی خود را از دست بدهد.