قطع ارتباط بالگرد ناسا در هفدهمین پرواز بر فراز مریخ

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا طی هفدهمین پرواز خود در مریخ با یک مشکل ارتباطی مواجه شد که البته تاثیر مهمی در ماموریت آن نداشته است. این بالگرد در طول مسیر پروازی ۱۸۷ متری خود به‌طور کلی عملیات را با موفقیت به‌انجام رسانده، اما هنگام فرود، ارتباط میان بالگرد و استقامت قطع شده است. شایان ذکر است همه‌ داده‌ها و عکس‌های تهیه‌شده توسط نبوغ ابتدا به مریخ‌نورد و سپس از طریق مدارگرد مریخ به زمین فرستاده می‌شوند.

بالگرد مریخ‌نورد ناسا برای اولین بار بر فراز سطح سیاره سرخ پرواز کرد

بالگرد ناسا

بالگرد مورد بحث به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده است و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

منبع digikala espash