توسعه آنتن‌ها نیاز منظومه‌های ماهواره‌ای تجاری آینده

0 1,356

اگر منظومه‌های ماهواره‌ای قرار است به وعده خود مبنی بر ارائه سرویس‌های مخابراتی جهانی عمل کنند به فناوری‌های مهمی از جمله آنتن‌های ارزان‌قیمت و مخابرات لیزری نیاز دارند. اروین هادسون (Erwin Hudson) نایب رییس منظومه پهن‌باند شرکت تلست (Telesat) در همین راستا در کنفرانس ماهواره 2018 گفت: «به آنتن‌های زمینی سریع‌العمل، ارزان‌قیمت و قابل تولید انبوه نیاز است و به لطف سرمایه‌گذاری شرکت‌های مخابراتی در شبکه‌های 5G، توسعه این آنتن‌ها قریب‌الوقوع می‌باشد.»

وی افزود: «وقتی شرکت‌های مخابراتی قصد کردند که طیف فرکانسی ماهواره‌های ما را در باند ۳۰ گیگاهرتز تصاحب کنند، این موضوع موجب ناراحتی ما بود اما خبر خوب این است که این شرکت‌ها پول‌های کلانی را به سمت توسعه فناوری آنتن‌ها سرازیر کرده‌اند. اکنون ما به آن‌ها می‌گوییم که بیشتر خرج کنند!»

تمامی فناوری‌هایی که منظومه‌های جدید لازم خواهند داشت، در حال توسعه یا تغییر برای کاربردهای ماهواره‌های تجاری هستند. برای مثال شرکت آمریکایی بال آیرواسپیس (Ball Aerospace) علاقه‌مند است که فناوری آنتن‌های آرایه فازی‌ که برای کاربردهای نظامی توسعه داده است را با منظومه‌های مخابراتی تجاری به اشتراک بگذارد. دبرا فکتور (Debra Facktor) نایب رییس و مدیر عملیات‌های راهبردی این شرکت می‌گوید: «ما متوجه نیاز عظیمی که برای استفاده از آنتن‌ها در مخابرات ماهواره‌ای 5G می‌باشد، هستیم. شرکت ما آماده است تا برای بازطراحی آنتن‌ها و کاهش هزینه‌های تولید با این صنعت همکاری کند.»

لیزا کالاهان (Lisa Callahan) نایب رییس و مدیر بخش فضایی تجاری و غیر نظامی شرکت لاکهید مارتین، نرم‌افزارهای قابل بازبرنامه‌ریزی را نکته مهم دیگری در این زمینه می‌داند. وی می‌گوید: «وقتی که ماهواره‌ها در حال حرکت هستند باید بفهمیم که چگونه می‌توان نرم‌افزار آن‌ها را تغییر داد تا وقتی در یک سوی جهان هستند وظیفه‌ای متفاوت با وظیفه‌شان در سوی دیگر جهان انجام دهند.» هادسون در تایید این موضوع گفت: «رفتاری که یک سازه فضایی بر فراز آمریکای شمالی از خود نشان می‌دهد ممکن است با رفتاری که بر فراز اقیانوس نشان می‌دهد بسیار متفاوت باشد چرا که نوع ترافیک داده منتقل شده فرق می‌کند.»

علاوه بر این، منظومه‌ها نیاز خواهند داشت که بین ماهواره‌ها تبادل داده داشته باشند تا اتصال جهانی را به طور واقعی فراهم کنند. هادسون در این زمینه می‌گوید: «شما بدون ارتباط لیزری بین ماهواره‌ای نمی‌توانید نرخ ارسال داده مناسبی داشته باشید و نیازها را برآورده کنید.»

به اعتقاد هادسون، چالش دیگری که باقی می‌ماند کنترل کردن منظومه‌های بزرگ ماهواره‌ایست. وی افزود: «برای مدیریت یک منظومه چندصد ماهواره‌ای با پوشش جهانی نیاز به یک سامانه کنترل نرم‌افزاری بسیار پیچیده وجود دارد. نکته نویدبخش این است که چند شرکت نرم‌افزاری مبالغ هنگفتی را در کنترل سامانه‌های پیچیده هزینه می‌کنند.»

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6297
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها