قرارداد ۳ میلیارد دلاری ناسا برای سفارش بوستر حامل فضایی

0 97

ناسا برای انجام ماموریت‌های قمری در سال ۲۰۳۱ با شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) قراردادی به‌ارزش ۳.۱۹ میلیارد دلار بست تا این شرکت از توسعه بوسترهای حامل فضایی SLS (سرواژه Space Launch System) سازمان مذکور پشتیبانی کند. بیانیه ناسا در مورد این قرارداد نشان می‌دهد قرارداد یادشده برای کمک به آژانس فضایی آمریکا در برنامه‌ریزی و پیشرفت برنامه آرتمیس و رفع نیازهای آینده مفید خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:

حامل‌های فضایی چگونه کار می‌کنند؟

حامل فضایی SLS

حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS ناسا که قرار است برای اکتشاف فضای عمیق از جمله در برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و سپس اعزام انسان به مریخ از آن استفاده شود، با طول کلی ۱۱۱.۲۵ متر، قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. قطر مراحل اول و دوم این حامل به‌ترتیب ۸.۴ متر و ۵ متر است و هر دو مرحله آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

زمان احتراق مرحله اول آن ۴۸۰ ثانیه بوده و می‌تواند ۷۴۴۰ کیلونیوتن نیروی رانش تولید کند. ناسا برای توسعه حامل فضایی مذکور تاکنون حدود ۲۰ میلیارد دلار بودجه صرف کرده است و پیش‌بینی می‌شود هر بار پرتاب SLS تقریبا ۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته باشد.

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62928
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها