سیاره فلزی که یک سالش معادل ۷ ساعت زمینی است!

محققان حوزه نجوم با استفاده از تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا سیاره‌ای فلزی موسوم به اَبَرعطارد را کشف کرده‌اند که در فاصله بسیار نزدیکی از مدار ستاره‌اش قرار دارد و یک سال آن، تنها ۷.۷ ساعت زمینی است. این سیاره به‌نام GJ 367 b که به‌دلیل موقعیت و ترکیبش اَبَرعطارد نامیده می‌شود، جرمش نیمی از جرم زمین بوده و تقریبا از آهن خالص ساخته شده است. قطر سیاره مذکور تقریبا ۹ هزار کیلومتر یا سه‌ چهارم قطر سیاره زمین محاسبه شد؛ بنابراین رصدهای بعدی به پژوهشگران اجازه داد با داشتن جرم و قطر GJ 367 b، چگالی آن را هم محاسبه کنند.

کشف سیاره‌ای که فلزات مذاب در جو آن شناورند!

کریستین دبلیو. اف. لم (Kristine W.F. Lam)، ستاره‌شناس مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) و مولف ارشد این پژوهش، بیان می‌کند: «GJ 367 b به‌دلیل فاصله نزدیک به ستاره‌اش احتمالا بسیار آتشین است و دمای سمت روز آن می‌تواند به‌بیش‌از ۱۴۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد؛ دمایی بسیار داغ که توانایی ذوب کردن سنگ و حتی آهن را هم دارد.» گفتنی است GJ 367 b روشی برای بررسی سیاره‌های نزدیک به ستاره‌ها در‌ اختیار دانشمندان قرار می‌دهد و محققان احتمالا از تلسکوپی عظیم برای برداشت نور از GJ 367 b استفاده کنند تا به خصوصیات جوی و سطحی آن پی‌ببرند.

منبع zoomit