کشف عطارد و مشتری در منظومه‌ای دیگر!

گروهی بین‌المللی از محققان کشف دو سیاره فراخورشیدی جدید را گزارش کردند که به‌دور ستاره‌ای با سیر تکاملی مشابه خورشید به‌نام HD 137496 می‌چرخند. به‌گفته توماس سیلوا (Tomas Silva)، از دانشگاه پورتو (University of Porto) پرتغال، این دو سیاره که با استفاده از کاوشگر کپلر (Kepler) ناسا کشف شده‌اند، یکی در دسته ابَرعطارد داغ و دیگری مشتری سرد قرار می‌گیرند.

در این کشف سیاره نزدیکتر به ستاره میزبان به‌نام HD 137496 b حدود ۳۰ درصد از زمین بزرگتر بوده و جرم آن تقریبا ۴ برابر کره خاکی است. چگالی این سیاره ۱۰.۴۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده، به‌طور عمده از آهن تشکیل شده و هسته آن بیش از ۷۰ درصد جرم سیاره را تشکیل می‌دهد.

HD 137496 b که هر ۱.۶۲ روز یکبار ستاره میزبان خود را دور می‌زند، در فاصله ۰.۰۲۷ واحد نجومی از آن قرار گرفته است و دمای تعادل آن ۲۱۳۰ کلوین تخمین زده می‌شود. این سیاره در دسته ابَرعطاردهای داغ قرار می‌گیرد، زیرا این سیاره‌ها اندازه‌ای مشابه زمین با چگالی مشابه سیاره عطارد دارند.

همچنین سیاره فراخورشیدی دوم HD 137496 c نام دارد و در دسته مشتری‌های سرد قرار می‌گیرد. جرم این سیاره در کمترین حالت ۷.۶۶ برابر مشتری و دمای تعادل آن حدود ۳۷۰ کلوین برآورد شده است. HD 137496 c هر ۴۸۰ روز یک بار به‌دور ستاره میزبان خود می‌چرخد و در فاصله ۱.۲۱ واحد نجومی از آن قرار دارد.

جرم ستاره HD 137496 با قدمت حدود ۸.۳ میلیارد سال، ۱.۰۳ برابر خورشید و شعاع آن ۱.۵۹ برابر خورشید است. این ستاره تقریبا مشابه ستاره منظومه شمسی تکامل یافته و درجه حرارت موثر آن ۵۷۹۹ کلوین است. ستاره‌شناسان خاطرنشان کردند سیاره HD 137496 b یکی از معدود سیاره‌های متراکمی بوده که ویژگی‌های آن به‌خوبی مشخص شده، به‌همین‌دلیل هدفی قابل‌توجه برای بررسی نظریه‌های تشکیل سیاره‌ها و مکانیسم‌های افزایش چگالی است.