پرتاب دو ماهواره سنجشی چین طی چهارصدمین ماموریت موفق ماهواره‌برهای لانگ مارچ

0 114

چین دو ماهواره سنجشی از سری شیجیان-۶ (Shijian-6) را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March 4B) به فضا فرستاد؛ ماموریتی که طی چهارصدمین پرتاب ماهواره‌برهای سری لانگ مارچ صورت پذیرفت. این عملیات روز جمعه ۱۰دسامبر (۱۹آذر) ساعت ۰۰:۱۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و طی آن نهمین و دهمین ماهواره‌های شیجیان-۶ در مدار خورشید آهنگ قرار گرفتند.

ماموریت شیجیان-۶ از سال ۲۰۰۴ به‌صورت جفت ماهواره به فضا پرتاب شده و تاکنون مجموعا ۱۰ ماهواره از این سری روانه مدار زمین شده است. هدف از این ماهواره‌ها اکتشاف محیط فضایی (Space Environment)، بررسی تشعشعات فضایی و اثرات آن، ثبت مقادیر فیزیکی فضا و انجام برخی آزمایش‌های مشابه عنوان شده است. آخرین جفت ماهواره پیش‌ازاین عملیات، سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شده بود. ماهواره‌های مورد بحث را شرکت دولتی دی‌اف‌اچ (.DFH Satellite Co) چین ساخته است و آکادمی فناوری فضایی این کشور (China Academy of Space Technology) آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

این ماهواره‌ها دارای عمر طراحی ۲ سال هستند و بنابر گزارش‌ها از باس ماهواره‌ای CAST968 بهره می‌برند. همچنین برخی گزارش‌ها از انجام آزمایش‌های مرتبط با فناوری هوش الکترونیکی (ELINT) توسط این ماهواره‌ها حکایت دارند. هوش الکترونیکی شامل جمع‌آوری اطلاعاتی است که با استفاده از حسگرهای الکترونیکی جمع‌آوری می‌شوند. در این فناوری اطلاعات گردآوری‌شده عموما اطلاعات غیرشخصی بوده و به تعیین امکانات و شرایط هدف مانند محل یک رادار مرتبط است.

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای با قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تن وزن دارد. به‌علاوه، ماهواره‌بر مورد اشاره از دی نیتروژن تترا اکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

لانگ مارچ-۴بی را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته است و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. همچنین هزینه هر ماموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این ماموریت تاکنون ۴۵ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket spacenews nasaspaceflight wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62894
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها