تلسکوپ ناسا برای رصد سیاه‌چاله‌ها به فضا فرستاده شد

تلسکوپ فضایی پرتوی ایکس ناسا که برای بررسی برخی از اجرام کیهان از جمله سیاه‌چاله‌ها طراحی شده است، به‌وسیله حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به فضا پرتاب شد. این عملیات روز پنجشنبه ۹دسامبر (۱۸آذر) ساعت ۰۶:۰۰ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا صورت پذیرفت و طی آن تلسکوپ IXPE (سرواژه Imaging X-ray Polarimetry Explorer) در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

تلسکوپ

ناسا IXPE را با همکاری آژانس فضایی ایتالیا (ASI) ساخته است و در حقیقت سه تلسکوپ را با خود حمل می‌کند که برای رصد اجرام آسمانی پرانرژی مانند سیاه‌چاله‌ها و بقایای ابرنواخترها طراحی شده است. توماس زوربوخن (Thomas Zurbuchen)، از مسئولان ناسا، می‌گوید: «تلسکوپ یادشده قرار است جهان اطرف را به‌ روش‌هایی که تاکنون نتوانسته‌ایم به ما نشان دهد که این امر شامل بررسی ستاره‌های در حال انفجار و سیاه‌چاله‌های مرکز کهکشان می‌شود.» ساخت IXPE حدود ۲۱۴ میلیون دلار هزینه داشته است و همچنین اولین هدف آن سحابی خرچنگ خواهد بود که بقایای یک ستاره مرده است.