راکت لب دو ماهواره سنجشی به فضا پرتاب کرد

0 113

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) دو ماهواره سنجشی دیگر از منظومه ماهواره‌ای بلک‌اسکای گلوبال (BlackSky Global) را به‌وسیله ماهواره‌بر الکترون (Electron) روانه مدار زمین کرد. این عملیات روز پنجشنبه ۹دسامبر (۱۸آذر) ساعت ۰۰:۰۲ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی راکت لب در کشور نیوزلند انجام گرفت و طی آن ماهواره‌های مذکور در مدار لئو قرار گرفتند.

ماهوار‌ه‌های منظومه بلک‌اسکای گلوبال متعلق به شرکت آمریکایی بلک‌اسکای (BlackSky Technology) با وزن ۵۶ کیلوگرم و عمر طراحی ۳ سال، از باس ماهواره‌ای اسکات (SCOUT) بهره می‌برند. این ماهواره‌‌ها مجهز به ابزاری موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) بوده و قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) در چهار باند با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر هستند. اولین ماهواره این منظومه سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره از منظومه مذکور در مدار لئو قرار گیرد.

ماهواره
نمای ماهواره‌های بلک‌اسکای گلوبال

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است.

الکترون اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده و با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۳ عملیات پرتاب داشته و سه مورد آن شکست خورده است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket wikipedia aviationweek
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62874
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها