کشف منظومه‌های چند سیاره‌ای شبیه منظومه شمسی

ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا، ۷۴۷ سیاره احتمالی و ۵۷ منظومه چند سیاره‌ای را شناسایی کردند که دارای سیاره‌هایی مشابه سیاره‌های منظومه شمسی هستند. همچنین از این تعداد، ۳۶۶ نمونه قبلا شناسایی نشده بودند. اریک پتیگورا (Erik Petigura)، محقق نجوم دانشگاه کالیفرنیا (University of California) آمریکا، می‌گوید: «کشف صدها سیاره فراخورشیدی جدید به‌خودی‌خود یک دستاورد قابل‌توجه است، اما چیزی که این کار را برحسته می‌کند، چگونگی روشن کردن ویژگی‌های جمعیت سیاره‌های فراخورشیدی از دید کلی است.»

یکی از چالش‌های شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی جدید این است که کاهش درخشندگی ستاره شاید از ابزار یا منبع اخترفیزیکی دیگری با نشانه‌های یک سیاره ایجاد شده باشد. تشخیص اینکه کدام گزینه احتمالی نیاز به بررسی بیشتری دارد، به‌طور معمول بسیار زمان‌بر بوده و تنها توسط بازرسی دیداری قابل انجام است. دراین‌راستا الگوریتم تشخیص سیاره که توسط پتیگورا و همکارانش توسعه یافته است می‌تواند ویژگی‌های سیاره را از نویزها تمیز دهد.

کشف سیاره‌ای که یک سال کامل آن ۱۶ ساعت است!

در این مطالعه محققان کل مجموعه داده‌های ماموریت کپلر را که حدود بیش از ۸۰۰ میلیون تصویر از ستاره‌هایی به‌حجم بالغ‌بر ۵۰۰ ترابایت است، تجزیه‌وتحلیل کردند تا فهرستی از سیاره‌های فراخورشیدی بسازند. این فهرست علاوه‌بر ۳۶۶ نامزد سیاره‌ای تازه، ۳۸۱ سیاره دیگر را هم که پیش‌از‌این شناسایی شده بودند، دربرمی‌گیرد.

جان زینک (Jon Zink)، پژوهشگر اخترشناسی، دراین‌باره ادامه می‌دهد: «چنین یافته‌هایی می‌تواند گام مهمی در جهت کمک به منجمان باشد تا بفهمند چه نوع ستاره‌هایی احتمالا سیاره‌هایی دارند که به‌دور آن‌ها می‌چرخند. برای درک این موضوع باید به طیف گسترده‌ای از ستاره‌ها، نه فقط ستاره‌هایی مانند خورشید، نگاه کرد.» زینک خاطرنشان می‌کند: «ما هنوز نمی‌توانیم برای شکل‌گیری این سیاره‌های فراخورشیدی توضیحی داشته باشیم، اما یافته‌ها به‌ویژه از این جهت بسیار مهم هستند که به دانشمندان کمک می‌کنند تا درک دقیق‌تری از مقادیر مرتبط با چگونگی رشد سیاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای به‌دست آورند.»