چین دو ماهواره سنجشی را برای هنگ کنگ به فضا پرتاب کرد

0 151

شرکت چینی گلکتیک انرژی (Galactic Energy) پنج ماهواره شامل دو ماهواره سنجشی متعلق به هنگ کنگ را به‌وسیله ماهواره‌بر تجاری سرس-۱ (Ceres-1) به فضا فرستاد. این عملیات روز سه‌شنبه ۷دسامبر (۱۶آذر) ساعت ۰۴:۱۲ به‌وقت گرینویچ انجام شد و طی آن ماهواره سنجش از دور گلدن بوهینیا-۱-۰۳ (Golden Bauhinia-1-03) به‌عنوان محموله اصلی در مدار لئو قرار گرفت.

گلدن بوهینیا-۱-۰۳ را شرکت چینی فناوری زیروجی پکن (Beijing ZeroG Technology) برای گروه فناوری هوافضای هنگ کنگ (HKATG) ساخته است. این ماهواره به دو ماهواره دیگر که آوریل سال جاری به فضا پرتاب شدند می‌پیوندد و در طیف نور مرئی فعالیت خواهد کرد. گلدن بوهینیا-۵ (Golden Bauhinia-5) دیگر ماهواره‌ای است که در این عملیات به فضا پرتاب شد و شرکت چینی ژونگکه ژینگروی (Zhongke Xingrui Technology) آن را برای HKATG ساخته است.

ماهواره چین
نمای ماهواره‌های گلدن بوهینیا-۱

ماهواره‌های تحقیق و توسعه لیز-۱ (Lize-1) تولیدی شرکت چینی اسپیس‌تی (Spacety) و بائویون (Baoyun) و همچنین ماهواره سنجشی تیانجین داکسو-۱ (Tianjin Daxue-1) متعلق به دانشگاه تیانجین (Tianjin University) چین دیگر محموله‌های این پرتاب بودند. بائویون محموله‌های آزمایشی را برای چند شرکت و دانشگاه این کشور حمل می‌کند. این ماهواره با وزنی در حدود ۲۰ کیلوگرم حامل محموله‌ای مرتبط با فناوری‌های ناوبری برای شرکت تیانجین یونیاگو (Tianjin Yunyao) و یک محموله به‌منظور انجام محاسبات هوشمند در فضا برای منظومه ماهواره‌ای تیانسوان (Tiansuan) شرکت اسپیس‌تی است. محموله‌های دیگر آن به شرکت شیائومی (Xiaomi) و دانشگاه بیهانگ (Beihang University) تعلق دارد.

سِرِس-۱ یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای است که شامل سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی پیشرفته سوخت مایع می‌باشد. این ماهواره‌بر کوچک با طول ۱۹ متر و قطر ۱.۴ متر قادر به حمل ۳۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۷۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. این دومین عملیات پرتاب ماهواره‌بر مذکور محسوب می‌شود. سرس-۱ در اولین پرتاب خود که نوامبر۲۰۲۰ انجام شد، یک ماهواره کوچک مخابراتی را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین منتقل کرده بود.

در همین رابطه بخوانید:

چهارمین ماهواره‌بر تجاری چین با موفقیت به فضا پرتاب شد

منبع wikipedia space.skyrocket nasaspaceflight spacenews globaltimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62858
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها