ماهواره آمریکا برای تشخیص انفجارهای هسته‌ای در جو به فضا پرتاب شد

0 159

نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force) یک ماهواره تحقیق و توسعه را برای تشخیص انفجارهای هسته‌ای در جو زمین به‌وسیله ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۷دسامبر (۱۶آذر) ساعت ۱۰:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد و طی آن ماهواره STPSat-6 نیروی فضایی به‌همراه ماهواره تحقیق و توسعه دیگری به‌نام LDPE-1 برای نیروی هوایی ایالات متحده (U.S. Air Force) در مدار ژئو قرار گرفتند.

STPSat-6 با نام STP-3 نیز شناخته می‌شود و چندین محموله تحقیقاتی را با خود حمل می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها موسوم به SABRS-3 متعلق به اداره ملی امنیت هسته‌ای (National Nuclear Security Administration) آمریکاست. این محموله به تشخیص انفجارهای هسته‌ای در جو زمین به‌صورت در لحظه می‌پردازد و به‌منظور تکمیل کار آشکارسازهای انفجار هسته‌ای در ماهواره‌های فعلی GPS طراحی شده است. SABRS-3 همچنین اطلاعات مربوط به محیط فضایی (Space Environment) را ارائه می‌دهد.

ماهواره مذکور محموله‌ای موسوم به LCRD (سرواژه Laser Communications Relay Demonstration) را نیز برای ناسا حمل می‌کند که هدف از آن آزمایش ارتباطات لیزری میان زمین و مدار ژئو است. LCRD به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند داده‌ها را از طریق سیگنال‌های اپتیکال (نوری) با سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه انتقال دهد. برای مقایسه، انتقال نقشه مریخ به زمین با سامانه‌های رادیویی کنونی ۹ سال طول می‌کشد، اما این امر با ارتباطات لیزری ۹ هفته به‌طول می‌انجامد. STPSat-6 با وزنی معادل ۲۵۷۲ کیلوگرم و عمر طراحی بین ۸ تا ۱۰ سال، از باس ماهواره‌ای A-500 بهره می‌برد.

ماهواره
نمای ماهواره STPSat-6

ماهواره دیگر این عملیات LDPE-1 نام دارد که هدف از آن انجام ۶ آزمایش با تمرکز بر آب‌و‌هوای فضایی (Space Weather) و آگاهی از شرایط فضاست. این ماهواره کوچک با عمر طراحی یک سال از باس ماهواره‌ای اسپااستار-دی (ESPAStar-D) بهره می‌برد. هر دو ماهواره این ماموریت را شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) ساخته است.

ماهواره
نمای ماهواره LDPE-1

اطلس ۵ که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع است. این ماهواره‌بر اولین ماموریت خود را در اوت۲۰۰۲ به‌انجام رسانده و با احتساب عملیات مذکور تاکنون ۹۰ بار به فضا پرتاب شده است و فقط یک ماموریت ناموفق در کارنامه خود دارد. اطلس ۵ را شرکت آمریکایی یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) ساخته و طول کلی آن ۵۸.۳ متر است. ماهواره‌بر مذکور با وزن ۵۹۰ تن قادر به حمل ۲۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هزینه هر بار پرتاب آن در سال ۲۰۱۶ رقمی بین ۱۱۰ تا ۱۵۳ میلیون دلار اعلام شده است.

منبع rocketlaunch space.skyrocket spacenews wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62848
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها