ساخت دوربین قدرتمند برای عکاسی سیاره های خارج منظومه شمسی

محققان دوربینی بسیار قدرتمند ساخته‌اند که می‌تواند از سیاره‌های خارج از منظومه شمسی عکس بگیرد.
ستاره‌شناسان تا به حال حدود ۴هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند اما تصویربرداری از این سیارات تاکنون مشکل بوده است. درهمین راستا بزرگترین، قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین دوربین دنیا به نام دارک‌نس (DARKNESS) طراحی شده تا نور کور کننده ستاره‌های میزبان این سیاره‌ها را فیلتر کند  و درنتیجه دانشمندان بتوانند آن‌ها را با جزئیات بیشتری رصد کنند.
تا به امروز تعداد زیادی از سیارات خارج از منظومه شمسی با استفاده از  روش «ترانزیت» کشف شده‌اند. در این روش کاهش نور ستارگان نشان دهنده وجود سیاره‌ای است که از جلوی آن‌ها می‌گذرد. جزئیات بیشتر باید با اندازه‌گیری طول موج نور مشخص شود. به این ترتیب ستاره‌شناسان می‌توانند نوع سیاره و اتمسفر آن را بررسی کنند.
 با این وجود نور درخشان ستارگان ممکن است مانع دیدن سیارات شود. اما دوربین جدید طوری طراحی شده که حتی در کنتراست تضاد بالای نور عکاسی کند. به این ترتیب ستارگان می‌توانند سیاره‌های کوچک اطراف ستاره‌های درخشان را مشاهده کنند.
دوربین دارک‌نس ۱۰هزار پیکسل دارد و در حقیقت یک طیف سنج فیلد یکپارچه است که از ردیاب‌های القایی کینتیک مایکرویوو( Microwave Kinetic Inductance) استفاده می‌کند و می‌تواند طول موج و زمان رسیدن هریک از فوتون‌ها را تعیین کند. به عبارت دیگر می‌توان با کمک این دوربین سیارات را در پس زمینه به طور واضح مشاهده کرد.
 بن مازین، محقق ارشد این پروژه، می‌گوید:«این فناوری میزان کنتراست نور را می‌کاهد بنابراین می‌توان سیاره‌های دورتر را نیز رصد کرد».
نسخه فعلی دارک‌نس برای تلسکوپ ۲۰۰ اینچی هال (Hale) در رصد خانه پالومار طراحی شده  است. محققان تصمیم دارند در آینده آن را برای به کارگیری در تلسکوپ‌های دیگر نیز آماده کنند.