منشا آب‌های زمین می‌تواند خورشید باشد

0 196

محققان حوزه نجوم طی مطالعه‌ای اعلام کردند ممکن است آب‌های روی زمین از خورشید نشات گرفته باشد. فیل بلاند (Phil Bland)، استاد دانشگاه کورتین (Curtin University) استرالیا، توضیح می‌دهد: «یک نظریه وجود دارد که بر اساس آن آب در مرحله آخر شکل‌گیری زمین توسط سیارک‌های نوع سی (C-type) به زمین آمده است، اما آزمایش‌های پیشین بر روی اثر ایزوتوپی این سیارک‌ها نشان داد آن‌ها با آب‌های یافت‌شده روی زمین مطابقت ندارند. این بدان معناست که دست‌کم یک منشا نامشخص دیگر وجود دارد.» تحقیقات نشان می‌دهد بادهای خورشیدی باعث ایجاد آب بر سطح دانه‌های کوچک گردوغبار شده و این آب که از نظر ایزوتوپی سبک‌تر است، بخشی از آب‌های زمین را تامین کرده است.

نظریه مذکور مبتنی‌بر تجزیه‌وتحلیل دقیق و اتم به اتم سیارکی از نوع اس (S-type) به‌نام ایتوکاوا (Itokawa) است که قطعه‌های آن در سال ۲۰۱۰ توسط کاوشگر هایابوسا (Hayabusa) ژاپن جمع‌آوری و به زمین بازگردانده شد. بلاند ادامه می‌دهد: «سامانه برش‌نگاری (توموگرافی) اتمی ما در دانشگاه کورتین امکان مشاهده دقیق دانه‌های ۵۰ نانومتری گردوغبار سیارک ایتوکاوا را فراهم کرد. ما دریافتیم این دانه‌ها حاوی آب هستند و در مقیاس بزرگتر در هر متر مکعب ۲۰ لیتر آب با خود دارند.»

به‌گفته دانشمندان، این تحقیقات نه‌تنها برای درک تاریخچه سیاره زمین مفید است، بلکه به محققان در ترک زمین نیز کمک می‌کند و پژوهشگران ممکن است بتوانند از روش‌های مشابه در سفرهای فضایی آینده استفاده کنند. لوک دالی (Luke Daly)، دانشمند دیگر این پژوهش، می‌گوید: «به‌دست آوردن آب کافی برای فضانوردان بدون حمل محموله‌های زیاد یکی از موانع اکتشافات فضایی آینده است. تحقیقات یادشده نشان می‌دهد فرایند هوازدگی که در سیارک ایتوکاوا باعث به‌وجود آمدن آب شده است، می‌تواند در سایر سیارک‌های بدون هوا نیز رخ داده باشد.» به‌گفته وی، این بدان معناست که فضانوردان احتمال دارد بتوانند ذخایر آب را به‌طور مستقیم از غبار سطح سیاره به‌دست آورند.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62817
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها