دریافت سیگنال‌های عجیب از سیاره زهره

محققان حوزه نجوم طی مطالعه‌ای که در صورت درستی می‌تواند به توضیح چگونگی تاثیر آتشفشان‌ها بر تکامل سیاره‌ها و امکان سکونت در سراسر کیهان کمک کند، نشان می‌دهند ممکن است سیاره زهره از نظر آتشفشانی فعال باشد. دانشمندان در این مطالعه بر روی تشخیص سیگنال‌هایی از آتشفشان سیاره زهره به‌نام ایدون مونس (Idunn Mons) متمرکز و با داده‌های رصدی از ماموریت‌های گذشته متوجه شدند ایدون مونس در چندین هزار سال گذشته فعال بوده و هنوز هم فعال است.

مدت‌هاست که دانشمندان می‌دانند در سطح سیاره زهره آتشفشان‌های زیادی قرار دارد، اما نمی‌توان از روی زمین تشخیص داد آیا آن‌ها هنوز فعال هستند یا خیر، زیرا جو غلیظ و مه آلود زهره هر آنچه را ممکن است روی آن اتفاق بیفتد، پنهان می‌کند.

شباهت زمین و سیاره زهره

احتمال می‌رود سیاره زهره هم زمانی مثل زمین اقیانوسی از آب داشته است، بااین‌حال امروز سطحی خشک و اتمسفری اسیدی دارد و دمای سطح آن به قدری بالاست که می‌تواند سرب را ذوب کند. یکی از فرضیه‌ها برای توجیه چنین تغییراتی وجود آتشفشان‌های فعال روی زهره است که توانسته چنین تغییرات اقلیمی عظیمی را به‌وجود آورد. در نتیجه مطالعه آتشفشان‌های زهره از نزدیک می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار دهد تا دریابند چرا هنوز زمین دچار چنین تغییراتی نشده است.

نقشه حرارتی ایدون مونس

اگرچه شواهد مستقیمی از فعالیت‌های آتشفشانی زهره وجود ندارد، نشانه‌های غیرمستقیم خوبی در اختیار است. گوگرد دی‌اکسید گازی است که با فعالیت‌های آتشفشانی در جو آزاد می‌شود و زهره مقدار بسیار زیادی از این گاز را در اتمسفر خود دارد. علاوه‌براین در سطح آن شکاف‌های تکتونیکی و ویژگی‌های آتشفشانی دیگری دیده می‌شود که خبر از وجود آتشفشان‌ها می‌دهند.

دریافت سیگنال‌های عجیب از سیاره زهره
نقشه حرارتی ایدون مونس

برخی محققان نیز می‌گویند اندازه سیاره زهره و زمین تقریبا برابر است و از آنجایی که زمین فعالیت آتشفشانی دارد، نمی‌توان گفت که زهره چنین فعالیتی ندارد. گفتنی است این تیم تحقیقاتی برای تایید نتایج باید کمی صبر کند تا در دهه آینده ماموریت‌ها به سیاره زهره فعالیت‌های سطحی این سیاره را تشخیص دهد.

منبع digiato irinn