اروپا دو ماهواره دیگر از سامانه ناوبری خود را به مدار زمین فرستاد

0 223

آژانس فضایی اروپا (ESA) دو ماهواره دیگر از سامانه ناوبری این قاره موسوم به گالیلئو را به‌وسیله ماهواره‌بر روسی سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا پرتاب کرد؛ امری که طی توافق میان اروپا و روسیه برای پرتاب‌های فضایی صورت می‌گیرد. عملیات مذکور روز یکشنبه ۵دسامبر (۱۴آذر) ساعت ۰۰:۱۹ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی انجام شد و طی آن ماهواره‌های گالیلئو-۲۷و۲۸ روانه مدار مئو شدند و در ارتفاع حدودا ۲۳۶۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفتند.

سامانه ناوبری ماهواره‌ای گالیلئو شامل ۳۰ ماهواره می‌شود که در سه صفحه مداری قرار می‌گیرند. با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۸ ماهواره از این سامانه به فضا پرتاب شده است که ۲۴ ماهواره آن در حال خدمات‌رسانی هستند. این ماهواره‌ها با وزنی معادل ۷۳۳ کیلوگرم و عمر طراحی ۱۲ سال از باس ماهواره‌ای اسمارت‌مئو (SmartMEO) بهره می‌برند.

ماهواره ناوبری
نمای ماهواره‌های گالیلئو

ماهواره‌های گالیلئو را شرکت‌ چندملیتی OHB SE به‌مرکزیت آلمان و شرکت بریتانیایی SSTL ساخته‌اند و اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۱ به مدار تزریق شد. اروپا همچنین قصد دارد ماهواره‌های نسل بعدی گالیلئو را با قابلیت‌های نوین توسعه داده و پرتاب آن‌ها را از سال ۲۰۲۴ آغاز کند. این ماهواره‌ها مجهز به آنتن‌های قابل تنظیم دیجیتال و فناوری‌های جدید ساعت‌های اتمی بوده و ضمن فراهم‌آوری امکان برقراری ارتباطات بین ماهواره‌ای، از سامانه‌های پیشران تمام الکتریکی بهره خواهند برد.

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که آن را مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه ساخته‌اند. ماهواره‌بر مذکور دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز اس‌تی-بی (Soyuz ST-B) استفاده شد. سایوز اس‌تی-بی قادر به حمل ۴۹۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشید آهنگ است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای سوخت مایع با طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر است. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات-ام‌تی (Fregat-MT) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۸ متر است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۳۲ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار و برای شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianespace) ۸۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع rocketlaunch space.skyrocket wikipedia wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62789
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها