کارکرد شورای عالی فضایی مشروط به تصویب برنامه‌های راهبردی

0 151

رئیس کنسرسیوم شرکت‌های فعال در حوزه فضایی با اظهار اینکه شورای عالی فضایی در کشور یکپارچگی و همگرایی ایجاد می‌کند، به‌بیان اهمیت تشکیل جلسه‌های این شورا و نقش آن در توسعه صنعت فضا و حل مشلات این حوزه پرداخت. حسین شهرابی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی اسپاش عنوان کرد: «برای پرداختن به این موضوع به‌صورت ملموس‌تر و واقعی‌تر می‌توانیم به برنامه توسعه اول فضایی کشور اشاره کنیم که در سال ۱۳۸۵ به‌رغم عدم وجود سازمان واحد فضایی، به‌سبب تصویب این برنامه در کشور یکپارچگی ایجاد شد و اتفاقا خروجی‌های مناسبی هم داشت.»

وی درباره نتایج این برنامه گفت: «برای مثال می‌توانیم به پرتاب ماهواره‌بر سفیر امید و ماهواره امید که بزرگترین دستاورد فضایی کشور در آن مقطع بود، اشاره کنیم.» شهرابی خاطرنشان کرد: «مادامی‌که شورای عالی فضایی تشکیل شود و از این جنس خروجی داشته باشد، کارکرد بالایی برای کشور خواهد داشت. ما نیاز به یک برنامه مسنجم فضایی داریم و امیدواریم که این شورا بتواند در این زمینه ایفای نقش کند.»

شایان ذکر است مدتی پیش اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از حدود ۱۱ سال وقفه با حضور رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه سید ابراهیم رئیسی از عزم دولت سیزدهم برای توسعه صنعت فضایی سخن به‌میان آورد. همچنین به‌گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه مذکور بر دستیابی به‌ فناوری تثبیت مدار لئو و دسترسی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر تاکید شد.

در همین رابطه بخوانید:

اولین جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال تشکیل شد

زارع‌پور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای پیشبرد برنامه‌های این حوزه را یکی دیگر از موضوع‌های جلسه شورای عالی فضایی عنوان کرد و گفت: «در این جلسه بر اقتصادی کردن صنعت فضایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه تاکید شد.» بنابر اظهارات وی، در جلسه مذکور موضوع سرریز فناوری فضایی در صنایع دیگر هم مورد بررسی قرار گرفت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62765
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها