کشف نزدیک‌ترین جفت سیاه‌چاله‌های ابرجرم به زمین تاکنون

محققان حوزه نجوم طی پژوهشی با استفاده از تلسکوپ VLT (سرواژه Very Large Telescope) واقع در شیلی موفق شدند نزدیکترین جفت سیاه‌چاله‌های ابرجرم به زمین را کشف کنند که به‌زودی با یکدیگر ادغام می‌شوند. این دو سیاه‌چاله در مرکز کهکشان NGC7727 به‌دور یکدیگر می‌چرخند و در فاصله ۸۹ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی برج دلو (Aquarius) قرار دارند. رکورد قبلی مربوط به جفت سیاه‌چاله‌ای بود که ۴۷۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله داشتند.

این دو سیاه‌چاله ۲۵۰ میلیون سال دیگر با یکدیگر ادغام شده و تبدیل به یک سیاه‌چاله بزرگ می‌شوند. کارینا ووگل (Karina Voggel)، ستاره‌شناس رصدخانه استراسبورگ (Strasbourg) فرانسه و نویسنده اصلی پژوهش، می‌گوید: «این اولین باری است که دو سیاه‌چاله کلان‌جرم تا این حد نزدیک به‌یکدیگر کشف می‌شوند. تشخیص آن‌ها برای مدتی طولانی امکان‌پذیر نبود، زیرا تشعشات ایکس زیادی منتشر نمی‌کنند.» این تشعشعات به‌طور معمول برای تشخیص وجود سیاه‌چاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین فاصله کم کهشکان NGC7727 با زمین، به ستاره‌شناسان برای اولین بار این امکان را می‌دهد تا جرم دو سیاه‌چاله مذکور را با اندازه‌گیری اثر گرانشی آن‌ها بر ستاره‌های مجاور تشخیص دهند. جرم سیاه‌چاله بزرگتر که درست در هسته کهکشان NGC 7727 قرار دارد، تقریبا ۱۵۴ میلیون برابر خورشید بوده و جرم سیاه‌چاله کوچکتر که تنها در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری از همتای دیگر خود واقع شده، ۶.۳ میلیون برابر خورشید است. به‌گفته دانشمندان، این کشف بینشی دیگر در مورد نحوه تشکیل سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم فراهم می‌کند و نشان می‌دهد سیاه‌چاله‌های بیشتری در کهکشان‌های نزدیک به زمین در معرض ادغام هستند.

نزدیکترین جفت سیاه‌چاله‌های پرجرم

ووگل می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد ممکن است سیاه‌چاله‌های بیشتری در کهکشان در حال ادغام باشند که هنوز یافت نشده‌اند. این موضوع می‌تواند تعداد کلی سیاه‌چاله‌های ابرجرم شناخته‌شده در جهان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.» دانشمندان انتظار دارند تلاش برای جستجوی جفت سیاه‌چاله‌های ابرجرم پنهان مشابه طی سال‌های آینده می‌تواند منتج به ساخت تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر شود.

منبع isna digiato