مشارکت پژوهشگران چینی در آزمایش‌های فضاپیمای باری این کشور

0 89

آژانس برنامه‌های فضایی سرنشین‌دار چین (China Manned Space Agency) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد دانشمندان، محققان و مهندسان چینی، این امکان را دارند تا از فضاپیمای باری تیان‌ژو (Tianzhou) برای انجام آزمایش‌های علمی و فناورانه خود استفاده کنند. بنابر این اعلان دولت‌های مرکزی و محلی، سازمان‌های تحقیقاتی، نهادهای آموزشی و شرکت‌ها می‌توانند پیشنهادهای آزمایشگاهی خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ژانویه۲۰۲۲ (۲۵دی۱۴۰۰) در این آژانس ثبت کنند.

گفتنی است هر بسته آزمایشگاهی باید از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار بوده و همچنین می‌تواند حداکثر ۳۰ کیلوگرم وزن و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. تجهیزات مورد نظر نیز باید ۸ تا ۱۰ ماه قبل از تاریخ مشخص‌شده پرتاب فضاپیما به آژانس مربوطه تحویل داده شوند. فضاپیمای باری تیان‌ژو وظیفه حمل بار و سوخت به ایستگاه فضایی این کشور موسوم به تیانگونگ (Tiangong) را برعهده دارد و با وزن ۱۳.۵ تن، ظرفیت حمل ۶.۹ تن بار با حجم حداکثر ۱۸ متر مکعب، بزرگترین فضاپیمای باری جهان از لحاظ ظرفیت به‌شمار می‌رود.

ایستگاه فضایی چین

ایستگاه فضایی چین هم‌اکنون در مدار لئو و در ارتفاعی بین ۳۸۱ تا ۳۸۴ کیلومتری سطح زمین با شیب ۴۱ درجه قرار گرفته و مدت فعالیت آن بیش از ۱۰ سال تخمین زده شده است. ایستگاه مذکور در شرایط عادی امکان میزبانی ۳ فضانورد را دارد که در زمان جابجایی خدمه این تعداد می‌تواند به ۶ فضانورد هم برسد. سازمان ملی فضایی چین (CNSA) قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ این ایستگاه فضایی قابل سکونت و دارای چند ماژول را به‌طور کامل توسعه دهد. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این کشور به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی خود، طی ۲ سال ۱۲ فضانورد را به فضا خواهد فرستاد.

منبع didebanefanavari espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62746
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها