تهیه نقشه لایه‌های زیرین مریخ با استفاده از نویز محیطی

گروهی از پژوهشگران حوزه نجوم توانستند با کمک بادهای مریخی اولین تصویر پرجزئیات از ساختار لایه‌های زیرین مریخ را به‌دست آورده و به تاریخ پرقدمت این سیاره دسترسی پیدا کنند. آن‌ها در واقع در غیاب زلزله‌های مریخی با استفاده از لرزه‌سنجی که روی مریخ‌نورد اینسایت (InSight) ناسا نصب شده بود، به تحلیل نویزهای محیطی پرداختند. این نویزهای لرزه‌ای در زمین توسط اقیانوس‌ها، فعالیت‌های انسانی و بادها به‌وجود می‌آیند، اما در مریخ فقط باد وجود دارد.

بر اساس اطلاعات گردآوری‌شده، ۳ متر ابتدایی سطح منطقه فرود اینسایت از شن تشکیل شده و ۲۰ متر بعدی را مواد سنگی شکسته شکل داده است. همچنین این بخش به‌طور خاص از صخره‌های آتشفشانی به‌وجود آمده است که در اثر برخورد سیارک‌ها شکسته شده‌اند. کمی پایین‌تر نیز لایه‌ای از مواد مذاب وجود دارد که مربوط به رسوبات زمان تشکیل سیاره است.

محققان معتقدند جریان‌های مذاب لایه‌های بالایی حدود ۱.۷ میلیارد سال پیش به‌وجود آمده‌اند، درحالی‌که قدمت مواد مذاب لایه‌های پایینی به ۳.۶ میلیارد سال پیش برمی‌گردد، زمانی که فعالیت‌های آتشفشانی در سیاره سرخ بسیار بیشتر بود. دانشمندان همچنین تاکید کرده‌اند با روش‌های مورد استفاده در زمین می‌توان به بررسی مریخ هم پرداخت و حال باید به‌دنبال دیگر روش‌های تحقیقاتی روی زمین بود که ممکن است در سیاره سرخ هم موثر واقع شود.

نقشه‌های لایه‌های زیرین مریخ

اینسایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن برخاست دارد. این فضاپیما در تاریخ ۵مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. اینسایت سرواژه The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport به‌‌معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» بوده و شرکت لاکهید مارتین اسپیس (Lockheed Martin Space Systems)، یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) آن را ساخته است.

منبع digiato espash