شنبه آخرین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۱ رخ می‌دهد

0 181

آخرین خورشیدگرفتگی سال ۲۰۲۱ روز شنبه ۴دسامبر (۱۳آذر) رخ می‌دهد و از نوع خورشیدگرفتگی کامل خواهد بود. مردم در نیم‌کره جنوبی زمین می‌توانند این رویداد نجومی را به‌صورت کامل یا جزئی مشاهده کنند. تنها مکان روی زمین که خورشیدگرفتگی کامل در آن قابل مشاهده خواهد بود، قطب جنوب است. مردم فقط در چند مکان از جمله جزیره سنت هلنا، نامیبیا، لسوتو، آفریقای جنوبی، جزایر جورجیای جنوبی و جزایر هاوایی، جزایر کروزت، جزایر فالکلند، شیلی، نیوزیلند و استرالیا می‌توانند آخرین خورشیدگرفتگی امسال را به‌صورت جزئی مشاهده کنند.

ازآنجایی‌که منطقه تحت پوشش این خورشیدگرفتگی بزرگ و وسیع خواهد بود، رویداد مذکور قبل، در حین و بعد از طلوع یا غروب خورشید در مناطق یادشده رخ خواهد داد. این بدان معناست که بینندگان برای دیدن این خورشیدگرفتگی باید دید واضحی از افق در هنگام طلوع یا غروب خورشید داشته باشند.

ناسا نیز تمهیداتی را برای پخش زنده این رویداد آسمانی از قطب جنوب و از یخچالی طبیعی به‌نام یونیون (Union) اندیشیده است. این واقعه در یوتیوب و سایت ناسا به‌شکل زنده پخش خواهد شد. ناسا اعلام کرده است این پخش زنده در ساعت ۱۰ صبح شنبه به‌وقت ایران آغاز خواهد شد که خورشیدگرفتگی نیم ساعت پس از آن آغاز می‌شود و شروع مرحله خورشیدگرفتگی کامل در ساعت ۱۱:۱۴ خواهد بود. مدت زمان و طول خورشید گرفتگی کامل یک دقیقه و ۵۴ ثانیه عنوان شده است.

ناسا نسبت به نگاه مستقیم به خورشید در هنگام این رویداد هشدار داده است و توصیه می‌کند که در طول این واقعه از عینک‌های مخصوص دید خورشیدی یا مخصوص خورشیدگرفتگی استفاده شود. گفتنی است خورشیدگرفتگی یا کسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در یک خط مستقیم بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد. این نحوه قرارگیری به ماه اجازه می‌دهد تا با مسدود کردن کامل یا جزئی از نور خورشید روی زمین سایه بیاندازد.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62740
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها