هشدار ایلان ماسک درباره احتمال ورشکستگی اسپیس‌ایکس

0 113

ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، اعلام کرد بحران‌ها و مشکلاتی که بر سر راه توسعه موتور حامل فضایی استارشیپ (Starship) قرار دارد، ممکن است خطر ورشکستگی را برای این شرکت به‌همراه داشته باشد. به‌اعتقاد وی، اسپیس‌ایکس باید هرچه زودتر تولید نسل بعدی موتور رپتور خود را سرعت ببخشد و در غیر این صورت با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد.

استارشیپ حامل فضایی نسل بعدی اسپیس‌ایکس است که فعلا در دست توسعه بوده و برای فرستادن محموله و انسان به ماه و مریخ استفاده خواهد شد. این شرکت نمونه اولیه استارشیپ را در مجموعه‌ای در جنوب ایالت تگزاس آزمایش می‌کند و تاکنون چند پرتاب آزمایشی زیرمداری را انجام داده است. استارشیپ برای رسیدن به مدار به ۳۹ موتور رپتور نیاز دارد، در نتیجه روند تولید موتورها باید سرعت بسیار بیشتری پیدا کند.

شایان ذکر است موتور رپتور یک موتور عظیم‌الجثه بوده و از متان و اکسیژن به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. موتورهای رپتور اسپیس‌ایکس قادر به تولید نیروی رانشی در حدود ۱۸۵ تن هستند.

حامل فضایی استارشیپ

حامل فضایی استارشیپ نمونه اصلی استارشیپ که یک حامل فضایی دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل سوخت مایع با وزن ۵ هزار تن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد. استارشیپ با هدف استفاده در برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا توسعه می‌یابد؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

 

منبع digiato isna espash espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62733
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها