کشف سد نامرئی در قلب کهکشان راه شیری

0 178

دانشمندان حوزه نجوم یک سد مرموز را در قلب کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند که مانع از رسیدن پرتوهای کیهانی پرانرژی به سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان راه‌شیری می‌شود. محققان آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) پس از ایجاد نقشه‌ای از تشعشعات رادیواکتیو گاما در درون و اطراف مرکز راه شیری دریافتند به‌نظر می‌رسد یک نیروی غیرقابل توضیح به هر ذره کیهانی که با سرعتی باورنکردنی به مرکز کهکشان نزدیک می‌شود، شتاب می‌دهد.

آن‌ها این نیروی ناشناخته را به‌عنوان یک «سد نامرئی» توصیف کردند که کل هسته کهکشان را احاطه کرده و از ورود پرتوهای کیهانی به آن جلوگیری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر این پرتوها می‌توانند به‌راحتی از مرکز راه شیری خارج شوند، اما ورود به آن دشوار است.

نحوه کار این سد کیهانی هنوز مشخص نیست و به‌گفته دانشمندان مشخص کردن علت این پدیده دشوار است، اما شاید علت آن درهم‌آمیختگی میدان‌های مغناطیسی در نزدیکی هسته متراکم کهکشان باشد. احتمال دارد برخورد ابر و گازهای متراکم و فشرده شدن میدان مغناطیسی در نزدیکی مرکز کهشکشان باعث ایجاد این سد در برابر پرتوهای کیهانی شده باشد یا شاید بادهای ستاره‌ای این پرتوها را به‌عقب می‌رانند. در نتیجه تحقیقات بیشتری لازم است تا آنچه در اعماق راه شیری می‌گذرد، مشخص شود.

منبع isna dailystar
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62698
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها