ناسا آهنگ زمین را در فضا پخش می‌کند

دانشمندان ناسا معتقدند که درختان آوازخوان می‌توانند ما را به جهانی دیگر نزدیک کنند و قصد دارند تحت پروژه‌ای با عنوان «درخت زندگی» (Tree of Life) زمین و فضا را از طریق آواز به‌هم متصل کنند. این هم‌نوایی غیرمعمول توسط امواج رادیویی بین یک فضاپیما در مدار لئو و مجموعه‌ای از درختانی که به‌شکل یک سامانه آنتن زنده آماده شده‌اند، منتقل می‌شود.

طبق این ایده درختان به حسگرهای دیجیتال مجهز خواهند شد که تغییرات محیط اطراف‌شان را تشخیص دهند. سپس نرم‌افزار سفارشی ناسا آن داده‌ها را به فرکانس‌های صوتی تبدیل می‌کند که به فضاپیمای حاضر در مدار زمین منتقل می‌شود و در مرحله بعدی فضاپیما اطلاعات خود را ارسال خواهد کرد.

آهنگ زنگ موبایل با صدای ماموریت‌های فضایی

درحالی‌که محققان این پروژه می‌توانستند تقریبا هر چیزی را برای واسطه‌گری در این سامانه ارتباطی آزمایشی انتخاب کنند، تصمیم گرفتند درختان را انتخاب کنند، زیرا درختان چندین دهه است که به حیات خود ادامه می‌دهند و داستانی فراگیرتر از زندگی روی زمین را روایت می‌کنند.

ناسا آهنگ زمین را در فضا پخش می‌کند

در واقع این پروژه به‌عنوان بخشی از یک تلاش بزرگتر برای طراحی فضاپیمایی در آینده محسوب می‌شود که قادر به رسیدن به سیاره فراخورشیدی پروکسیما قنطورس بی (Proxima Centauri b) واقع در فاصله ۴.۲ سال نوری از زمین است. سیاره مذکور از این جهت خاص است که دمای آن تقریبا شبیه به زمین بوده و آب مایع می‌تواند روی سطح آن وجود داشته و میزبان حیات باشد. بااین‌حال، با فناوری‌های فعلی رسیدن به این سیاره حدود ۶۳۰۰ سال طول می‌کشد.

فضاپیمای مورد استفاده در این آزمایش که انتظار می‌رود به‌طور مداوم برای ۲۰۰ سال کار کند، هنوز ساخته نشده است. بااین‌حال، طبق گفته استیو ماتوسک (Steve Matousek)، مدیر طراحی‌های مفهومی پیشرفته ناسا، آن‌ها آزمایش نمونه‌های اولیه مبتنی‌بر تاسواره‌ها را از سال آینده آغاز نموده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دو درخت اول شروع به نواختن آهنگ‌های خود در نیویورک و لس آنجلس خواهند کرد.