تعیین قابل سکونت بودن جهان‌های بیگانه با بررسی بادهای ستاره‌ای

تیمی از دانشمندان حوزه نجوم طی مطالعه‌ای کشف کرده‌اند بادهای ستاره‌ای (Stellar Winds) می‌توانند تعیین کنند که انسان‌ها در کدام جهان‌های بیگانه امکان زندگی دارند. در واقع بادهای ستاره‌ای اصلی‌ترین ابزار تعامل میان سیاره و ستاره میزبان آن هستند که تاثیر مستقیمی بر روی جهان‌های بیگانه قابل سکونت دارند. باد ستاره‌ای به جریانی از گاز می‌گویند که از جو ستاره خارج می‌شود.

بنابر این مطالعه اثر تجمعی بادهای ستاره‌ای مغناطیسی‌شده روی سیاره‌های فراخورشیدی بر دیگر اشکال تعامل ستاره‌ها و سیاره‌ها غالب است و هنگامی که این بادها با تبخیر نوری (Photoevaporation) ترکیب شوند، منجر به فرسایش جوی می‌شود. تبخیر نوری فرآیندی است که در آن تشعشعات پرانرژی گاز، یونیزه شده و موجب پراکنده شدن آن از منبع یونیزه‌کننده می‌شود. این فرایند به‌طور مستقیم با مفهوم سیاره‌های حاضر در منطقه قابل سکونت در اطراف ستاره‌ها مرتبط است. بااین‌حال، علم کنونی دانش محدودی در مورد بادهای مغناطیسی ستاره‌ها دارد، به‌این‌معنی که مدل‌های عددی، ابزاری مهم برای بررسی آن‌ها هستند.

محققان طی این مطالعه خواص مختلف باد ستاره‌ای را مورد بررسی قرار داده‌اند. دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌ها دریافتند توپولوژی میدان مغناطیسی (سطح سه‌بعدی) سطح یک ستاره در شکل‌گیری خواص مختلف باد ستاره‌ای بسیار مهم است که شامل سرعت از دست دادن جرم ستاره، تکانه زاویه‌ای آن، سرعت باد و برخی موارد دیگر است.

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند مشخص کردن سطح آلفون (Alfvén) هنگام مطالعه برهم‌کنش ستاره و سیاره بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به‌عنوان یک مرز درونی از منطقه قابل سکونت عمل کند. سطح آلفون ناحیه‌ای در اطراف یک ستاره است که در آن گاز یونیزه‌شده از ستاره توسط میدان مغناطیسی عظیم ستاره به اطراف هل داده و کشیده می‌شود، زیرا به‌طور مداوم با حرکت خود ستاره می‌چرخد.

درحالی‌که این شناخت اولیه می‌تواند برای محققان مفید باشد، ابهامات زیادی در مورد چگونگی تکامل بادهای ستاره‌ای در یک ستاره وجود دارد. این امر تاثیر مستقیمی بر درک دانشمندان از چگونگی تکامل جو سیاره‌هایی دارد که به‌دور آن‌ها می‌چرخند. باتوجه‌به حساسیت اتمسفر سیاره‌ها به شرایط باد و تشعشعات ستاره‌ای، تاثیر چنین عدم قطعیت‌هایی می‌تواند بر فهم پژوهشگران از تکامل محیط‌های سیاره‌ای قابل‌توجه باشد.

محققان در تجزیه‌وتحلیل اندازه، گستره و رفتار هندسی میدان مغناطیسی سطح ستاره، متوجه شدند میدان مغناطیسی سطح ستاره، شکل و اندازه سطح آلفون را مستقیما تعیین می‌کند که به‌نوبه‌خود می‌تواند به‌شدت خواص باد ستاره‌ای را تغییر دهد. این بدان معناست که برای درک چگونگی جو دنیای بیگانه در منطقه قابل سکونت ستاره میزبانش، مطالعات بیشتری در مورد سطح آلفون لازم است. تا آن زمان، محققان همچنان می‌توانند از سطح آلفون برای درک مرز داخلی منطقه قابل سکونت یک ستاره استفاده کنند و هر چیزی که به ستاره نزدیکتر از سطح آلفون آن باشد، احتمالا از حیات پشتیبانی نمی‌کند.