آزمایش موفق پرتاب منجنیق فضایی به‌جای ماهواره‌بر

0 742

شرکت آمریکایی اسپین‌لانچ (SpinLaunch) یک سامانه پرتاب توسعه داده است که طی آن به‌جای ماهواره‌بر، از منجنیق فضایی برای پرتاب ماهواره استفاده می‌شود؛ سامانه‌ای که اخیرا با موفقیت آزمایش شده است. در این فناوری، یک سانتریفیوژ، جسم قابل پرتاب به فضا را حول یک نقطه ثابت می‌چرخاند تا انرژی لازم برای حرکت در آن ایجاد شود. این سانتریفیوژ که در آن خلاء بوده و در برابر نفوذ هوا درزبندی شده است، منجنیق فضایی را قبل از پرتاب، با چندین برابر سرعت صوت به‌چرخش درآورد.

منجنیق فضایی

سانتریفیوژ مذکور قادر است منجنیق را با حداقل اصطکاک و با سرعت ۳ هزار مایل در ساعت پرتاب کند. بنابر اظهارات مسئولان اسپین‌لانچ، فناوری آن‌ها امکان انتقال ۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار زمین را خواهد داشت.

آزمایش منجنیق فضایی

شرکت مذکور اخیرا آزمایش موفقی را درهمین‌راستا به‌انجام رسانده و نمونه اولیه یک منجنیق فضایی زیرمداری را با این روش پرتاب کرده است. البته سانتریفیوژی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت، یک سوم ابعاد اصلی آن بوده و حدود ۱۶۵ فوت ارتفاع داشت. نمونه اولیه منجنیقی که در این عملیات پرتاب شد دارای طول ۱۰ فوت بود که به‌گفته مسئولان اسپین‌لانچ برای آزمایش مورد نظر مناسب بوده است. این شرکت قصد دارد ۳۰ پرواز آزمایشی زیرمداری دیگر را ظرف شش تا هشت ماه آینده انجام دهد.

منبع popularmechanics cnbc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62540
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها