مشکلات حقوقی گریبانگیر توریسم فضایی می‌شود

0 1,126

ترک کردن زمین برای گذراندن تعطیلات در فضا ایده شگفت‌انگیزی به نظر می‌رسد؛ اما چه ریسک‌ها و چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد؟

با اعلام برنامه ساخت اولین هتل فضایی در مدار LEO، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد توریسم فضایی به وجود آمده است. ایستگاه آرورا (Aurora Station) که توسط استارت‌آپ آمریکایی اوریون اسپن (Orion Span) برای پرتاب در سال‌های ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ طراحی می‌شود، تجربه یک اقامت ۱۲ روزه در فاصله ۳۲۰ کیلومتری زمین را با قیمت ۹.۵ میلیون دلار پیشنهاد می‌دهد.

با وجود این ایده هیجان‌انگیز و قیمتی که به مراتب از هزینه‌های فعلی سفر به فضا کمتر است؛ این سوال مطرح می‌شود که واقعا چقدر تا تحقق توریسم فضایی فاصله داریم؟

شاید مشاهده ویدیوهایی از تفریحات فضانوردان در ایستگاه فضایی و پیاده‌روی‌های فضایی آن‌ها، این تصور را ایجاد کرده باشد که سفر به فضا به سادگی یک سفر بین شهری با اتوبوس می‌باشد. اما ریسک‌هایی در ارتباط با سفرهای فضایی وجود دارد که این صنعت تازه متوجه آن‌ها شده است؛ خصوصا در بخش‌های قانونی و بیمه.

بسیاری از مشکلات فنی سفر به فضا تاکنون حل شده‌اند، اما شاید بزرگترین مشکلی که ممکن است در این زمینه وجود داشته باشد این است که اگر سفر به مشکل بخورد کسی پاسخگو نیست. این مسئله حتی برای فضانوردان تعلیم‌دیده بحرانی محسوب می‌گردد؛ چه برسد به شهروندان عادی. به همین دلیل  دلیل احتمالا قبل از اقامت ۱۲ روزه در ایستگاه آرورا، متقاضیان سفر یک برنامه آموزشی ۳ ماهه را بگذرانند.

از آنجا که افراد حقیقی معمولا ریسک‌پذیری بیشتری نسبت به دولت‌ها دارند، نگرانی‌های به‌حقی در مورد مسئله امنیت جانی مسافران در صنعت فضایی رو به خصوصی شدن وجود دارد. برای مثال، معمولا افراد مسن می‌توانند از پس هزینه‌های سفرهای گران‌قیمت بر بیایند، اما با توجه توانایی‌های بدنی مورد نیاز برای سفر به فضا، این افراد لزوما نباید اجازه سفر به فضا را داشته باشند. علاوه بر این مشکلات دیگری همچون قرار گرفتن در معرض تشعشعات، کاهش تراکم استخوان و ماهیچه، تغییرات فشار خون و حتی تغییرات بینایی نیز وجود دارند که متوجه سلامتی فضانوردان می‌باشند.

مسائل مرتبط با سلامتی مسافران فضا، وقتی مهم‌تر جلوه می‌کند که هدف این افراد تنها یک سفر ۱۲ روزه نباشد؛ بلکه سفرهای طولانی‌تری همچون سفر به مریخ انجام شود. به همین دلیل فعالان صنعت فضایی همچنان به دنبال شرکتی هستند که با توجه به تمامی ریسک‌های موجود، وظیفه بیمه‌گذاری مسافران فضا را به عهده بگیرد.

منبع cosmosmagazine
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6244
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها