سردترین نقطه جهان هستی کجاست؟

0 1,120

سحابی بومرنگ (Boomerang) سردترین نقطه جهان هستی با دمایی که به منفی ۲۷۳.۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ۳ برابر سردتر از سردترین نقطه روی کره زمین است. این سحابی، ابری درخشان از غبار و گازهای یونیزه است که در فاصله ۵ هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس (Centaurus) قرار دارد.

توضیحی درباره سردترین نقطه جهان

زمانی‌که ستاره‌ای بسیار شبیه به خورشید باشد، ۱۰۰ برابر سریع‌تر از دیگر ستاره‌های در حال مرگ جرم خود را از دست می‌دهد. به‌گفته ناسا این نابودی سریع باعث شده است که ستاره یادشده ۱.۵ برابر جرم خورشیدی خود را در طول ۱۵۰۰ سال گذشته از دست بدهد. بنابراین ازآنجاکه گازها با سرعت زیاد ۱۶۴ کیلومتر بر ثانیه منتشر می‌شدند، بخش زیادی از انرژی گرمایی این ستاره از بین می‌رود. در نتیجه خروجی‌ نهایی چنین فرایندی منطقه‌ای بسیار سرد در فضا است که می‌توان آن را با پائین‌ترین حد مقیاس دمایی ترمودینامیک یعنی صفر مطلق توصیف کرد.

دمای سحابی بومرنگ بر اساس سانتی‌گراد برابر با منفی ۲۷۳.۱۵ درجه و در مقیاس فارنهایت برابر با منفی ۴۵۹.۶۷ درجه بوده و دمای داخل آن برابر با منفی ۲۷۲ درجه سانتی‌گراد است. در این نقطه، سحابی بومرنگ ۳ برابر سردتر از کمترین دمای ثبت‌شده روی گنبد فوجی (Dome Fuji) قطب جنوب در سال ۲۰۱۰ بوده که به منفی ۹۳.۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سردترین نقطه جهان
(سردترین نقطه جهان)

مطالعات پیشین در مورد سردترین نقطه جهان

راگوندرا ساهای (Raghvendra Sahai)، محقق حوزه نجوم که به پیش‌بینی مناطق سرد در مقاله خود در سال ۱۹۹۰ پرداخته است، می‌گوید: «باد ستاره به‌سرعت منبسط شده و به‌سمت بیرون جریان پیدا می‌کند، به‌این‌ترتیب دمای ستاره به‌شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و به یک یخچال کیهانی تبدیل می‌شود.» پژوهش ساهای نشان داد دمای کم به‌دلیل شتاب سریع گاز به‌وجود آمده است، اما او به‌دنبال توضیحی برای علت سرعت بالای کاهش دمای ستاره در حال مرگ بود.

به‌گفته ساهای تنها راه تخلیه بخش زیادی از جرم ستاره با چنین سرعت بالایی می‌تواند ناشی از انرژی گرانشی دو ستاره در حال واکنش باشد که معمای ویژگی جریان فراسرد را توجیه کند. در واقع لایه خارجی ستاره از دو نقطه کوچک تخلیه می‌شده که به‌دلیل انبساط هوا به‌سرعت در حال سرد شدن بوده است. بنابراین گام بعدی دانشمندان یافتن پدیده‌های مشابهی است که همواره در حال سرد شدن باشند.

منبع zoomit