سیارک سرگردان در اطراف زمین ممکن است قطعه‌ای از ماه باشد

0 112

تیمی از پژوهشگران دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا بر این باورند که کامو اولیوا (Kamo`oalewa)، سیارک نزدیک به زمین، ممکن است در حقیقت قطعه‌ای کوچک از ماه باشد. این تیم با استفاده از تلسکوپ LBT (سرواژه Large Binocular Telescope) تحت مدیریت دانشگاه آریزونا، دریافتند الگوی نور منعکس‌شده کامو اولیوا با الگوهای سنگ‌های ماه جمع‌آوری‌شده در ماموریت‌های آپولو مطابقت دارد و نشان می‌دهد این سنگ از ماه سرچشمه گرفته است.

این تیم پژوهشی پس از بررسی‌های فراوان دریافت اینکه این قطعه سنگ از ماه جدا شده باشد، بسیار منطقی‌تر از ایده‌های دیگر است. همچنین اینکه هیچ سیارک شناخته‌شده دیگری با منشا ماه وجود ندارد و مدار کامو اولیوا نیز شبیه به زمین با کمترین انحراف است، می‌تواند دلیل این موضوع باشد. این نزدیکی دائمی به سیاره زمین و در نتیجه به ماه، باعث شد دانشمندان پیشنهاد کنند شاید شباهت کامو اولیوا به نمونه‌های ماه تصادفی نباشد.

سیارک سرگردان در اطراف زمین

سیارک کامو اولیوا

کامو اولیوا یک شبه قمر و زیرمجموعه‌ای از سیارک‌های نزدیک به زمین محسوب می‌شود که به‌دور خورشید تقریبا با فاصله کمی از زمین می‌چرخد. این سیارک که در ابتدا HO3 2016 نام داشت، با قطری حدود ۴۵ تا ۶۰ متر تقریبا به‌اندازه یک چرخ‌وفلک است و حدود ۱۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. سیارک مذکور کم‌نور بوده و مشاهده آن دشوار است، بنابراین اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد، ولی باتوجه‌به قطرش هر سال آوریل فقط برای چند هفته از زمین با استفاده از تلسکوپ قابل رصد است.

در همین رابطه بخوانید:

سیاره کوتوله چیست؟ سیاره بودن یا نبودن؛ مسئله این است!

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62430
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها