کشف حیات فرازمینی تنها در ۲۰ ساعت توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

0 508

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) می‌تواند با ۲۰ ساعت رصد، احتمال وجود حیات فرازمینی در سیاره‌ای فراخورشیدی را نشان دهد. البته ممکن است این احتمال در ۲۰ ساعت متوالی اتفاق نیفتد، بااین‌حال این پروسه با سرعتی باورنکردنی پیش می‌رود.

این تلکسوپ ۱۰ میلیارد دلاری سال جاری میلادی از پایگاه فضایی گویان فرانسه (French Guiana) در آمریکای جنوبی به‌وسیله حامل فضایی آریان-۵ (Ariane-5) شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) به فضا پرتاب می‌شود. جیمز وب را ناسا، موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STSci) آمریکا و آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌طور مشترک اپراتوری خواهند کرد.

کشف حیات بیگانه تلسکوپ فضایی جیمز وب

روش‌های مختلفی برای شناسایی و تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های جهان‌های بیگانه فراتر از منظومه شمسی وجود دارد. یکی از روش‌های رصد، مشاهده گذر این سیاره‌ها از مقابل ستاره‌شان است که مثل یک خورشیدگرفتگی بسیار کوچک اتفاق می‌افتد و برای لحظاتی جلوی رسیدن نور ستاره به زمین را می‌گیرد. پیش‌ از تلسکوپ فضایی جیمز وب امکان مشاهده دنیاهای بیگانه به این روش ممکن نبود، اما پس از اینکه تلسکوپ مذکور با موفقیت در فضا استقرار پیدا کند، باعث تحول مطالعات سیاره‌های فراخورشیدی خواهد شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در کنار مشاهده این سیاره‌ها می‌تواند ترکیبات شیمیایی اتمسفر آن‌ها را هم تشخیص داده و احتمال وجود حیات فرازمینی را به دانشمندان اطلاع دهد. این تلسکوپ به‌دنبال دو ترکیب متان (CH4) و کربن دی‌اکسید (CO2) خواهد بود که به‌وجود حیات مرتبط می‌شوند.

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62312
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها