احتمال وجود کربن دی‌اکسید منجمد روی ماه تایید شد

0 97

محققان طی مطالعه‌ای تایید می‌کنند که ممکن است در مناطقی از قطب جنوب ماه کربن دی‌اکسید منجمد یا یخ خشک وجود داشته باشد و بتواند در ماموریت‌های آینده در قمر زمین منابع قابل‌توجهی برای پشتیبانی از ماموریت‌ها فراهم کند. طی این مطالعه بررسی دانشمندان موسسه علوم سیاره‌ای (Planetary Science Institute) آمریکا و دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (University of California, Los Angeles) آمریکا روی داده‌های دمای سطحی قمر زمین همراه با محاسبات ماه‌های قمری و فصول ماه نشان داد که منابع کربن دی‌اکسید در قطب جنوب ماه وجود دارد.

طبق نتایج ۲۰۴ کیلومتر مربع از منطقه قطب جنوب ماه نه‌تنها بسیار سرد بوده، بلکه سردتر از سردترین مناطق سیاره پلوتو است و حتی در تابستان نیز دما هرگز از ۲۱۳- درجه سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود، در نتیجه مستعد وجود یخ خشک است. البته این تیم تاکید می‌کند این دماهای فوق‌العاده سرد لزوما وجود کربن دی‌اکسید را نشان نمی‌دهد، اما راه را برای اکتشافات بیشتر هموار می‌کند.

اگر منابع کربن دی‌اکسید یافت و استخراج شود، به ماموریت‌های آینده منبعی برای تولید فولاد، سوخت حامل فضایی و مواد زیستی برای حفظ پایگاه‌های انسانی می‌دهد. نوربرت شورگهوفر (Norbert Schörghofer)، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه علوم سیاره‌ای، می‌گوید: «شاید ما نتوانیم وجود کربن‌ دی‌اکسید را ثابت کنیم، اما مناطقی را شناسایی کردیم که برای وجود یخ خشک به‌اندازه کافی سرد هستند.»

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62308
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها