افزایش دقت پایش زباله‌های فضایی با ادغام داده‌های ماهواره‌ای و حسگرهای زمینی

0 89

استارت‌آپ آمریکایی اسکات اسپیس (Scout Space) قصد دارد از طریق ادغام داده‌های ماهواره‌ای و حسگرهای زمینی، سامانه‌ای را توسعه داده و به ارائه خدمات پایش زباله‌های فضایی بپردازد. اسکات اسپیس این پروژه را طی همکاری با دیگر استارت‌آپ آمریکایی به‌نام کیهان اسپیس (Kayhan Space) انجام می‌دهد؛ امری که به‌گفته اسکات اسپیس دقت ردیابی زباله‌های فضایی را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده و به پیش‌بینی برخوردها در مدار زمین کمک خواهد کرد.

استارت‌آپ یادشده برای این منظور حسگرهایی را روی ماهواره‌های مکعبی خود موسوم به اُوِر-ستز (OVER-sats) تعبیه کرده و به مدار زمین منتقل می‌کند. بنابر اظهارات سرجیو گالوچی (Sergio Gallucci)، از مسئولان اسکات اسپیس، محموله‌های این استارت‌آپ به‌صورت ماژولار به خدمات‌رسانی پرداخته و قادرند از برخورد هر دو نوع ماهواره‌های سنجشی و ماهواره‌های مخابراتی جلوگیری کنند؛ بدین ترتیب دیگر نیازی به ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای برای انجام پایش‌های فضایی نیست.

کیهان اسپیس نیز پیش‌تر با مدیریت دو مهندس ایرانی پلتفرمی را توسعه داده است که می‌تواند ضمن فراهم‌آوری هشدار برخورد احتمالی ماهواره‌ها با یکدیگر یا با زباله‌های فضایی، به اپراتورها راهکار‌هایی را جهت جلوگیری از وقوع چنین برخوردهای بالقوه‌ای ارائه دهد. بنابر ادعای مسئولان این استارت‌آپ، پلتفرم آن‌ها قادر به ارائه هشدارهای دقیق‌تری نسبت به اعلان‌های وزارت دفاع ایالات متحده است.

به‌علاوه، این نهاد هیچ راهکار و توصیه‌ای را برای جلوگیری از برخورد احتمالی ارائه نمی‌دهد و انجام مانور پیشگیرانه یا هر اقدام دیگری برعهده خود اپراتور است. به‌گفته سیامک حصار (Siamak Hesar)، بنیان‌گذار کیهان اسپیس، پلتفرم آن‌ها موسوم به «سامانه تشخیص و جلوگیری از برخوردهای ماهواره‌ای کیهان» (Kayhan Satellite Collision Assessment and Avoidance System) می‌تواند به‌صورت خودکار هشدارهای برخوردهای احتمالی را به اپراتورها ارائه دهد و با انجام محاسبات لازم، طرح‌هایی را برای جلوگیری از این برخوردها پیشنهاد کند.

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62258
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها