ماهواره سنجشی چین در مدار زمین قرار گرفت

0 127

چین سومین ماهواره سنجش از دور اپتیکال (نوری) سری گائوفن-۱۱ (Gaofen-11) را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) به فضا پرتاب کرد. این ماهواره روز شنبه ۲۰نوامبر (۲۹آبان) ساعت ۰۱:۵۱ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تای‌یوآن (Taiyuan) در شمال چین به مدار زمین فرستاده شد. ماهواره‌های گائوفن-۱۱ دارای قدرت تفکیک مکانی زیر ۱ متر بوده و از داده‌های آن‌ها عمدتا برای نقشه‌برداری‌ از زمین، طراحی شبکه‌های جاده‌ای، برنامه‌ریز‌های شهری، ارزیابی محصولات زراعی و مقابله با بلایای طبیعی استفاده می‌شود.

ماهواره‌های اول و دوم سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ توسط همین ماهواره‌بر به فضا پرتاب شده بودند. این ماهواره‌ها در یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۶۹۴ کیلومتر و حضیض ۲۴۸ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند. ماهواره‌های گائوفن چین مجموعه‌ای از ماهواره‌های رصد زمین هستند که برای یک برنامه دولتی موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) در مدار قرار می‌گیرند. هدف از پرتاب این ماهواره‌ها به‌طور کلی گردآوری داده‌های تقریبا در لحظه و در همه نوع شرایط آب‌وهوایی برای مقاصد غیرنظامی عنوان شده است.

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای با قابلیت حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تن وزن دارد. لانگ مارچ-۴بی را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) ساخته است و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. همچنین هزینه هر ماموریت آن در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این مأموریت تاکنون ۴۴ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است.

منبع nasaspaceflight space.skyrocket rocketlaunch wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=62233
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها