رانش ماهواره‌ها در مدار بدون استفاده از سوخت

0 255

محققان روشی را برای تولید نیروی پیشران ماهواره‌ها ابداع کرده‌اند که با استفاده از یک کابل الکترودینامیکی، نیازی به مصرف سوخت نخواهد بود. در این شیوه دو ماهواره به‌وسیله کابل به‌یکدیگر متصل می‌شوند و جریان الکتریکی ایجادشده در کابل و همچنین ذخیره انرژی خورشیدی، به‌عنوان مکانیزم پیشران عمل می‌کند. با بهره‌گیری از این مکانیزم علاوه‌بر اینکه می‌توان ماهواره‌ها را به‌حرکت درآورد، امکان توقف آن‌ها نیز وجود دارد.

این کابل نوعی نوار رسانا است که از آن برای ایجاد نیروی لازم جهت رانش ماهواره استفاده می‌شود. کابل الکترودینامیکی می‌تواند مانند یک ژنراتور، انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و یا مانند یک موتور، انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی بدل کند.

پژوهشگران دانشگاه کارلوس سوم مادرید (Carlos III University of Madrid) با وجود در دسترس بودن کابل مناسب برای این منظور، پیشنهاد می‌کنند لایه‌های فوق نازک از سلول‌های فتوولتاییک (Photovoltaics) و ذخیره انرژی خورشیدی برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. البته در ایده پیشنهادی محققان، استفاده از این روش درحال‌حاضر فقط برای ماهواره‌های متوسط و کوچک ممکن است و برای ماهواره‌های بزرگ و سایر ماموریت‌های فضایی قابل اجرا نیست.

منبع olhardigital scitechdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61943
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها