مانور اضطراری ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جلوگیری از برخورد زباله فضایی چین

0 45

قطعه‌ای از ماهواره چینی در فاصله ۲ هزار فوتی ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار گرفته و با‌وجودی‌که احتمال برخورد آن بسیار کم است، تهدیدی برای این ایستگاه به‌حساب می‌آید. درهمین‌راستا مانور «فرار از زباله‌های فضایی» به‌صورت اضطراری برنامه‌ریزی شده است تا از برخورد احتمالی زباله‌های فضایی به ایستگاه فضایی جلوگیری کند.

محاسبات اولیه حاکی از آن است که زباله‌های فضایی در بامداد پنجشنبه ۱۱نوامبر (۲۰آبان) به فاصله ۱۹۷۰ فوتی ایستگاه فضایی رسید. به‌گفته آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos)، این میزان فاصله در ابعاد نجومی بسیار کم است و برای اطمینان خاطر، ایستگاه فضایی باید فاصله بیشتری با زباله‌ها را حفظ کند.

زباله فضایی که به‌سمت ایستگاه می‌آید، بقایای ماهواره هواشناسی فنگیون-۱سی (Fengyun-1C) چین است. این کشور ماهواره مذکور را در ژانویه۲۰۰۷ به‌عنوان بخشی از آزمایش موشک ضدماهواره‌ای منهدم کرد که به‌دلیل ماهیت نظامی عملیات، انتقادهایی را به‌دنبال داشت. به‌گفته ناسا احتمال ضربه و برخورد برای ایستگاه فضایی خیلی کم است، اما باید تدابیری اندیشید.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۲۲ سال گذشته، ۲۹ مانور اجتنابی را پشت‌سر گذاشته است که سه مانور آن در سال ۲۰۲۰ بوده است. این یک روند صعودی است که احتمال می‌رود با گذشت زمان بیشتر نیز شود؛ زیرا ماهواره‌ها به‌طور فزاینده‌ای درحال قرار گرفتن در مدار زمین هستند و بدیهی است که میزان زباله‌هایی فضایی نیز رو به افزایش است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61913
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها