منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی مشخص شد

دانشمندان در مطالعه‌ای با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی که تصاویر سیاره‌ای با وضوح بالا را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی را مشخص کردند. محققان دانشگاه کورتین (Curtin University) استرالیا دریافتند احتمالا منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی که روی زمین یافت شده‌اند، دهانه توتینگ (Tooting) سیاره سرخ بوده است. این دهانه در منطقه تارسیس (Tharsis)، بزرگترین ناحیه آتشفشانی منظومه شمسی، قرار دارد.

منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی

چگونگی یافتن منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی

آنتونی لاگین (Anthony Lagain)، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کورتین، می‌گوید: «یافته‌های مذکور به افزایش درک ما در زمینه‌ کشف تاریخ زمین‌شناسی سیاره سرخ کمک می‌کند. در این پژوهش ما با کمک الگوریتم یادگیری ماشینی پایگاه داده‌ای شامل اطلاعات ۹۰ میلیون دهانه برخوردی را جمع‌آوری و بررسی کردیم تا مکان احتمالی پرتاب و منشا شهاب‌سنگ‌های مریخی را پیدا کنیم. در نهایت با مشاهده دهانه‌های کوچکی که توسط مواد پرتابی به بیرون از دهانه‌های بزرگتر شکل گرفته، دریافتیم دهانه توتینگ احتمالا منشا شهاب‌سنگ‌هایی مریخی است که ۱.۱ میلیون سال پیش از سطح مریخ به‌بیرون پرتاب شده‌اند.»

مواد پرتابی مرتبط با ذراتی است که از یک منطقه به بیرون پرت می‌شوند. در آتشفشان‌شناسی، به‌طور ویژه این کلمه اشاره به ذراتی دارد که از منافذ آتشفشانی بیرون آمده، از طریق هوا یا زیر آب حرکت کرده و دوباره به سطح زمین یا کف اقیانوس‌ها برمی‌گردد. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد ۳۰۰ میلیون سال پیش در این منطقه فوران‌های آتشفشانی رخ داده است.