نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹ ناسا

0 142

ماهواره سنجشی لندست-۹ (Landsat-9) با فرستادن نخستین تصاویر با کیفیت و عکس از سیاره زمین، اولین گام در مسیر ماموریت علمی خود را با موفقیت طی کرد. در این تصاویر مناطق پنهندل فلوریدا (Florida Panhandle)، دیترویت (Detroit) و نواحی اطراف آن، منطقه ناواهو (Navajo) در شمال ایالت آریزونای آمریکا، ارتفاع‌های هیمالیا و منطقه کیمبرلی (Kimberley) در غرب استرالیا دیده می‌شود.

لندست-۹ که ماهواره دیگری از سری ماهواره‌های سنجشی لندست است، در ۲۷سپتامبر از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ (Vandenberg) در ایالت کالیفرنیا پرتاب شد و در فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹
دره‌ای در جنوب رشته کوه هیمالیا

بیل نلسون (Bill Nelson)، مدیر ناسا، اعلام کرد: «نخستین تصاویر لندست-۹ مشاهده‌های مهمی را درباره سیاره در حال تغییر زمین ثبت کرده است و داده‌های حیاتی درباره مناظر و خطوط ساحلی زمین که از فضا دیده می‌شوند، فراهم می‌کند.» لندست قدیمی‌ترین برنامه رصد زمین در جهان محسوب می‌شود که ناسا و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (U.S. Geological Survey) به‌طور مشترک آن را اپراتوری می‌کنند.

نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹
منطقه ناواهو آمریکا

لندست-۹ مانند لندست-۸ قادر است به‌طور همزمان در چهار باند طیفی مرئی، یک باند طیفی مادون قرمز نزدیک و سه باند طیفی مادون قرمز موج کوتاه با قدرت تفکیک مکانی ۳۰ متر، یک باند پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۱۵ متر و نیز دو باند حرارتی با قدرت تفکیک مکانی ۱۰۰ متر تصویربرداری کند.

نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره لندست-۹
بخش شمال غربی ایالت فلوریدا

به‌گفته کارن سنت ژرمن (Karen St. Germain)، مدیر بخش علوم زمین ناسا، داده‌ها و تصاویر لندست-۹ توانایی محققان را برای مشاهده چگونگی تغییر زمین در طول چندین دهه افزایش می‌دهند. در یک شرایط جوی متغیر، دسترسی پیوسته و رایگان به داده‌های لندست و دیگر داده‌های ناوگان رصدی زمین ناسا به مخاطبان هدف این داده‌ها از جمله برنامه‌ریزان شهری، کشاورزان و دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

منبع digikala espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61896
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها