کشف بزرگترین مجموعه انفجارهای سریع رادیویی

تیمی بین‌المللی با استفاده از رادیو تلسکوپ کروی پنج متری (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) چین موفق شد تا بزرگترین مجموعه انفجارهای سریع رادیویی یا FRBها را کشف کند. این تیم در ماه‌های اوت و اکتبر۲۰۱۹ تعداد ۱۶۵۲ انفجار کوتاه و درخشنده را از یک منبع تکراری FRB در یک کهکشان کوتوله ثبت کرده است که در حدود ۳ میلیارد سال نوری با زمین قرار دارد.

در این مجموعه رصدها علاوه‌بر افزایش چشمگیر تعداد کل رویدادهای FRB شناخته‌شده، مشاهده‌ها، طیف وسیعی از روشنایی‌ها را در میان این رویدادها نشان داده و سرنخ‌های جدیدی در مورد ماهیت نجومی فیزیک این منابع اسرارآمیز در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. انفجارهای سریع رادیویی یکی از بزرگترین رازهای جهان هستند. این فوران‌ها از اعماق فضا می‌آیند و می‌توانند در عرض چند میلی‌ثانیه چشمک زده و سپس محو شوند؛ بااین‌حال هرکدام از آن‌ها توانایی آزاد کردن انرژی به‌اندازه تابش خورشید در طول یکسال را دارند.

بزرگترین مجموعه انفجارهای سریع رادیویی

FRBها که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ کشف شدند، دانشمندان را در پی بردن به ریشه‌های مبهم خود به‌چالش کشیدند. محققان حوزه نجوم همچنین در مورد نحوه استفاده از آن‌ها به‌عنوان ابزارهای منحصربه‌فرد برای کاوش در اعماق فضای بین کهکشانی تحقیق می‌کنند؛ بااین‌حال همچنان پژوهشگران در تلاش برای کشف چگونگی انفجارهای سریع رادیویی هستند.