فضاپیمای ناسا عمق واقعی لکه‌ بزرگ مشتری را آشکار کرد

0 44

فضاپیمای جونو (Juno) ناسا عمق واقعی لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری را آشکار کرد. بر اساس داده‌های این فضاپیما توفان یا لکه سرخ بزرگ مشتری سطحی نیست، بلکه در عمق ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری این سیاره متوقف می‌شود. عمق این لکه در مقایسه با قطر بیش از ۱۶ هزار کیلومتری آن به‌نظر کم می‌رسد، اما نشان می‌دهد رویداد آب‌‍وهوایی قدرتمندی است.

مراحل تعیین عمق واقعی لکه سرخ بزرگ مشتری

دانشمندان دو مرتبه فضاپیما را به‌سمت لکه سیاره مشتری هدایت کردند تا به‌درک بهتری از عمق این طوفان برسند. جونو در طول فازهای بازدید از لکه سرخ به اندازه‌گیری میدان گرانشی آن پرداخت و معلوم شد لکه سرخ به‌اندازه‌ای بزرگ است که کاوشگر جونو می‌توانست اختلال‌های گرانشی طوفان را احساس کند. در نهایت سیگنال گرانشی نشان داد عمق لکه سرخ بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر نیست؛ بنابراین محققان در مرحله بعد این داده‌ها را با اندازه‌گیری‌های فضاپیمای جونو در سال ۲۰۱۷ ترکیب کردند که حداقل عمق طوفان را ۳۰۰ کیلومتر نشان می‌داد و در نتیجه حداقل و حداکثر عمق طوفان را به‌دست آوردند.

عمق واقعی لکه‌ سرخ بزرگ مشتری

اندازه‌گیری‌های جونو بهترین ارزیابی از ساختار لکه سرخ بزرگ هستند؛ اما پرسش‌هایی را هم به‌وجود می‌آورند. برای مثال طوفان عمیق است، اما عمق آن به‌اندازه جریان‌های بادی اطراف نیست که تا ۳ هزار کیلومتری عمق سیاره نفوذ می‌کنند. داده‌های فوق نشان می‌دهند هنوز نکات زیادی برای آموختن درباره سیاره مشتری وجود دارد؛ اما به‌کمک جونو دانشمندان می‌توانند به تصویر جامعی از سیاره و مشهورترین طوفان آن برسند.

جونو یک فضاپیمای رباتیک بدون‌سرنشین است که در اوت۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در ژوئیه۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. ماموریت این فضاپیما با وزنی نزدیک به ۱۶۰۰ کیلوگرم ابتدا برای ۷ سال طراحی شده بود، اما تاکنون توانسته به‌انجام عملیات‌های کاوشی خود ادامه دهد.

منبع zoomit espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61735
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها