طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی جزئی قرن

0 382

مریم فخیمی: طولانی‌ترین رویداد نجومی ماه‌گرفتگی یا خسوف جزئی قرن جمعه ۲۸آبان‌۱۴۰۰ رخ می‌دهد و مدت این خسوف جزئی ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۳ ثانیه است. ماه‌گرفتگی در هر مکانی که ماه در آن زمان بالاتر از افق قرار داشته باشد، قابل مشاهده خواهد بود. این رویداد از آمریکای شمالی، آلاسکا، شرق استرالیا، بیشتر اروپا، مناطقی از آسیا، شمال و غرب آفریقا، آمریکای جنوبی، اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، قطب شمال و نیوزلند قابل رصد است.

طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی جزئی قرن

جزئیات طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی ۲۸آبان

رصدگران در غرب آسیا، استرالیا و نیوزلند مراحل اولیه خسوف را از دست می‌دهند، زیرا ماه‌گرفتگی جزئی قبل از طلوع ماه در این مناطق آغاز می‌شود. همچنین ساکنین آمریکای جنوبی و غرب اروپا شاهد پایان گرفت نخواهند بود، چون ماه پیش از پایان خسوف جزئی، غروب خواهد کرد.

وضعیت ماه‌گرفتگی جزئی در ایران

ازآنجاکه ماه در زمان گرفت در زیر افق قرار دارد، این رویداد از ایران قابل مشاهده نخواهد بود. بیشترین میزان گرفتگی در ساعت ۱۲:۳۴ به‌وقت ایران اتفاق می‌افتد که حدود ۹۷ درصد از قرص ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد.

ماه گرفتگی چیست؟

ماه گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، زمین و ماه در یک خط مستقیم قرار بگیرند، به‌طوری‌که زمین از بین خورشید و ماه عبور می‌کند و روی سطح ماه سایه می‌اندازد.

ماه‌گرفتگی چیست

انواع ماه گرفتگی

باتوجه‌به موقعیت‌های مختلف زمین، ماه و خورشید سه نوع متفاوت از ماه‌گرفتگی قابل تشخیص است؛

خسوف نیم‌سایه‌ای

در این نوع ماه‌گرفتگی ماه از قسمت نیم‌سایه زمین عبور می‌کند. در حالت مدکور تغییر نور سطح ماه بسیار کم بوده و مشاهده آن دشوار است.

ماه‌گرفتگی جزئی

در خسوف جزئی بخشی از ماه از سایه زمین عبور می‌کند و قسمت‌هایی از آن در تاریکی فرو می‌رود. رصد این رویداد بدون استفاده از ابزار اپتیکی نیز ساده است.

خسوف کلی

در خسوف کلی تمام ماه از داخل سایه زمین عبور می‌کند و به‌طور کامل در تاریکی فرو می‌رود. این رویداد به‌دلیل رنگ‌های گوناگون و متغیری که ماه در لحظه گرفت کامل در سطح خود دارد، بسیار برجسته و مورد توجه است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61693
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها