ژاپن ۹ ماهواره تحقیق و توسعه را به فضا فرستاد

0 205

ژاپن ۹ ماهواره تحقیق و توسعه کوچک را به‌وسیله ماهواره‌بر اپسیلون (Epsilon) از پایگاه فضایی اوچینورا (Uchinoura) واقع در جنوب این کشور به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز سه‌شنبه ۹نوامبر (۱۸آبان) ساعت ۱۲:۵۱ به‌وقت گرینویچ انجام شد و طی آن ۸ ماهواره ژاپنی و یک ماهواره متعلق به ویتنام در مدار خورشید آهنگ قرار گرفتند. محموله اصلی این ماموریت رِیز-۲ (RAISE-2) نام دارد که آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) آن را ساخته است و اپراتوری می‌کند.

سایر ماهواره‌ها شامل هیباری (Hibari) متعلق به موسسه فناوری توکیو (Tokyo Institute of Technology)، زد-ست (Z-Sat) متعلق به شرکت میتسوبیشی هوی (.Mitsubishi Heavy Industries, Ltd)، درامز (DRUMS) ساخت شرکت کاوازاکی هوی (Kawasaki Heavy Industries)، تِیکیوست-۴ (TeikyoSat-4) ساخت دانشگاه تیکیو (Teikyo University)، آستریسک (ASTERISC) معلق به موسسه فناوری چیبا (Chiba Institute of Technology)، کوسن-۱ (KOSEN-1) ساخت کالج ملی فناوری کوچی (Kochi National College of Technology)، آریکا (ARICA) ساخت دانشگاه آئویاما گاکوین (Aoyama Gakuin University) و نانودراگون (NanoDragon) متعلق به مرکز ملی فضایی ویتنام (Vietnam National Space Center) می‌شوند.

رِیز-۲ تعداد ۶ محموله را که شرکت‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌های ژاپنی آن‌ها را ساخته‌اند، با خود حمل می‌کند تا در فضا مورد آزمایش قرار گیرند. این ماهواره با وزن ۱۱۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۲۷ ماه تحت برنامه نوآورانه آزمایش فناوری ماهواره (Innovative Satellite Technology Demonstration Program) آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن به مدار زمین تزریق شده است. از جمله این محموله‌ها می‌توان به دستگاه کنترل حرارتی برای کمک به تنظیم دمای ماهواره‌ها در شرایط فضا و آنتن فلزی سبک‌وزن که با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است، اشاره کرد.

ماهواره ژاپن
نمای ماهواره رِیز-۲

اپسیلون یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قابلیت چهار مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر سوخت جامد با طول کلی ۲۴.۴ متر و قطر ۲.۵ متر، دارای وزنی بالغ‌بر ۹۰ تن است. اپسیلون را آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن ساخته و اولین عملیات آن در سال ۲۰۱۳ انجام شده است. ماهواره‌بر مذکور که هر بار پرتاب آن ۳۹ میلیون دلار هزینه دربردارد، با احتساب این ماموریت تاکنون ۵ بار به فضا پرتاب شده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

منبع rocketlaunch nasaspaceflight wikipedia wikipedia space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61685
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها