آغاز پرتاب ماهواره‌های منظومه اینترنت ماهواره‌ای آمازون از سال ۲۰۲۲

0 121

شرکت آمازون اعلام کرد نمونه اولیه ماهواره‌های منظومه مخابراتی خود به‌نام کویپر (Kuiper) برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان را طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد کرد. براین‌اساس دو ماهواره کویپرست-۱و۲ (KuiperSat 1&2) متعلق به سامانه اینترنت ماهواره‌ای آمازون جهت آزمایش فناوری‌های اصلی، در مدار لئو و در ارتفاع ۵۹۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرند. این ماهواره‌ها را شرکت کویپر (Kuiper Systems)، زیرمجموعه آمازون، توسعه می‌دهد و در باند Ka فعالیت می‌کنند.

آمازون برای این منظور با شرکت آمریکایی ای‌بی‌ال اسپیس (ABL Space Systems) توافقی را به‌انجام رسانده است تا دو ماهواره اول خود را به‌وسیله ماهواره‌بر RS1 این شرکت روانه مدار زمین کند. البته آمازون برای پرتاب‌های بعدی خود با شرکت آمریکایی ULA (سرواژه United Launch Alliance) قرارداد بسته است؛ توافقی که بر اساس آن ۹ پرتاب اول ماهواره‌های منظومه اینترنت ماهواره‌ای آمازون توسط ماهواره‌بر اطلس ۵ (Atlas V) به فضا ارسال می‌شوند.

اینترنت ماهواره‌ای آمازون
اینترنت ماهواره‌ای آمازون

اینترنت ماهواره‌ای آمازون

آمازون قصد دارد با ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای متشکل از ۳۲۳۶ ماهواره در مدار، به ارائه خدمات‌ اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان بپردازد. این پروژه همچنین به تقویت پلتفرم رایانش ابری شرکت خدمات وب آمازون (Amazon Web Services به‌اختصار AWS)، زیرمجموعه شرکت آمازون، کمک خواهد کرد. AWS در حال راه‌اندازی بخش جدیدی برای تامین خدمات ابری به‌منظور پردازش اطلاعات در مدار زمین است.

این شرکت احتمالا در ادامه توسعه منظومه کویپر از ماهواره‌برهای سایر شرکت‌ها هم استفاده می‌کند؛ چرا که ماهواره‌های مذکور طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند توسط طیف مختلفی از ماهواره‌برها به فضا پرتاب شوند. کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission) ایالات متحده از آمازون خواسته است تا حداقل نصف ماهواره‌های منظومه کویپر شامل ۱۶۱۸ ماهواره را تا ژوئیه۲۰۲۶ در مدار قرار دهد.

آمازون سرعت اینترنت ماهواره‌ای این شرکت از طریق ماهواره‌های آزمایشی کویپر را ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه اعلام کرده و وعده بهتر شدن این سرعت را نیز داده است. شایان ذکر است شرکت مذکور سال گذشته میلادی از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خود در پروژه کویپر خبر داده بود.

منبع space space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61618
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها