آیا توضیح گرانش بدون نظریه ریسمان ممکن می‌شود؟

0 288

گروهی بین‌المللی از دانشمندان بر اساس شواهدی نشان می‌دهند می‌توان نظریه‌ای درباره گرانش کوانتومی بیان کرد که بدون نیاز به نظریه ریسمان، از تمام قوانین اساسی فیزیک پیروی کند. در فیزیک، نظریه ریسمان یک چهارچوب تئوری فراهم می‌آورد که در آن ذرات نقطه‌ای فیزیک ذرات با اشیاء یک بعدی به نام ریسمان‌ها جایگزین شده‌اند.

به‌گفته این گروه به‌سرپرستی دانشگاه رادبود (Radboud University) هلند هنگامی‌که گرانش در جهان مشاهده می‌شود، مانند حرکت سیاره‌ها یا گذر نور از نزدیکی سیاه‌چاله، به‌نظر می‌رسد همه چیز از قوانینی پیروی می‌کند که آلبرت اینشتین در نظریه نسبیت عام خود توضیح داده است.

ازسویی‌دیگر مکانیک کوانتومی هم نظریه‌ای است که ویژگی‌های فیزیکی طبیعت را در کوچکترین مقیاس اتم‌ها و ذرات زیراتمی توصیف می‌کند. اگرچه این دو نظریه یعنی مکانیک کوانتومی و نسبیت عام به دانشمندان امکان داده‌اند هر پدیده‌ فیزیکی اساسی مشاهده‌شده را توضیح دهند، اما با یکدیگر در تضاد هستند و فیزیکدانان برای تطبیق این دو نظریه درباره توضیح گرانش در بزرگترین و کوچکترین مقیاس مشکلات زیادی دارند.

رابطه نظریه ریسمان و نظریه نسبیت عام اینشتین

نظریه ریسمان از زمان معرفی گسترده‌ترین چارچوب تئوری بوده است که تصور می‌شود نظریه نسبیت عام اینشتین را به یک نظریه برای گرانش کوانتومی کامل می‌کند، بااین‌وجود اکنون پژوهش جدید نشان می‌دهد نظریه ریسمان تنها راه برای انجام این کار نیست. فرانک ساورسیگ (Frank Saueressig)، محقق حوزه نجوم، می‌گوید: «ما نشان می‌دهیم این ایده که همه چیز از ذرات نقطه‌ای تشکیل شده است، همچنان می‌تواند با گرانش کوانتومی بدون احتساب ریسمان‌ها تناسب داشته باشد.»

نظریه ریسمان و گرانش

این گروه پژوهشی پس از آنکه نشان داد ایده‌های آن‌ها می‌تواند مشکلات طولانی‌مدت در فیزیک ذرات را حل کند، اکنون در حال بررسی پیامدهای حاصل از قوانین جدید خود در سطح سیاه‌چاله‌هاست. به‌گفته ساورسیگ به‌هرحال تنها یک مجموعه از قوانین طبیعت وجود دارد و این مجموعه باید بتواند درباره انواع پرسش‌ها اعمال شود، از جمله اینکه وقتی ذرات با انرژی‌های فوق‌العاده بالا برخورد می‌‌کنند، چه روی می‌دهد و یا اینکه وقتی ذرات به یک سیاه‌چاله فرو می‌ریزند، چه اتفاقی می‌افتد.

وی تاکید می‌کند: «این واقعا فوق‌العاده است که نشان دهیم در واقع یک پیوند میان این پرسش‌های به‌ظاهر متمایز وجود دارد و به حل معماهایی در هر دو سمت می‌انجامد.»

منبع digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=61606
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها